Program
9.00
Ankomst – kaffe/te, morgenbrød og læremiddeludstilling
9.15
Velkomst
9.15
TÆNK før du taler - sådan får du dit budskab igennem
Det er udfordrende at forklare komplicerede abstrakte emner. Hvad er god formidling? Hvordan får du folks opmærksomhed og hvordan holder du den? Hør om udfordringer i arbejdet med at formidle matematik. Læs mere på Videnskab.dk: kortlink.dk/2sg86. Se også joroislien.no
ved Jo Røislien professor i medicinsk statistik, prisvindende forskningsformidler og forsker i kommunikation, tv-vært og producer ved NRK, Discovery, VGTV m.fl.
10.30
Pause – kaffe/te/vand, frugt og læremiddeludstilling
10.45
Bedre undersøgende matematikundervisning
Undersøgende matematikundervisning synes mange elever er svært - og det gør mange lærere også. I BEAM-projektet har vi et bud på, hvordan vi kan gøre det bedre.
ved Karl-Otto Markussen, lektor Læreruddannelsen Absalon, Vordingborg
12.00
Frokost og læremiddeludstilling
13.00
Skab en kultur med tænkende elever
Hvordan kan jeg arbejde med opgaver af undersøgende karakter, lodrette tavler, gruppedeling, spørgsmål, der opretholder læringsflow og opsamling og konsolidering af klassens fælles viden – alt sammen for at skabe en kultur med tænkende elever. Hør om hvordan jeg får det til at fungere i indskolingen og på mellemtrinnet.
ved Lone Anesen, lærerbogsforfatter og lærer på Strynø Skole
13.30
Alle elever har ret til god matematikundervisning
Hvordan lykkes vi med at udfordre elever i komplekse læringssituationer?
Og hvordan kan man som lærer og vejleder arbejde aktivt med den didaktiske kontrakt, så også disse elever møder en tidssvarende matematikundervisning?
ved Katrine Sproegel Iversen, lærer og matematikvejleder på specialskolen Hjørringskolen
14.00
Pause – kaffe/te/vand, frugt, kage og læremiddeludstilling
14.20
Ordblinde elever i matematik
Elever med ordblindhed kæmper ofte med matematik. Få et bud på, hvordan vi kan understøtte elever, så deres skriftsproglige indlæringsvanskeligheder ikke står i vejen for tilegnelse af kompetencer i faget matematik.
ved Morten Rygner, ordblind lærer og stud. matematikdidaktik, DPU Emdrup
14.50
Opsamling og perspektiver
Dagens oplæg kommenteres og perspektiveres.
ved Mikael Skånstrøm, lektor i læreruddannelsen
15.30
Tak for i dag