Naturfag i spil - 2025

Faglige oplæg og workshops for alle fællesfaglige fokusområder og sidste nyt om den fælles naturfagsprøve.

Sted

Aarhus

Pris

1.295,00 kr.

Dato

26.11.2025

Tilmeldingsfrist

31.10.2025

Status

Ledige pladser

Om kurset

PROGRAM
8.45-9.15 Kaffe/te og brød – læremiddeludstilling

9.15 Velkomst

9.15-10.00
Fremtidens atomreaktor kører på smeltet salt
Der arbejdes lige nu massivt på at udvikle næste generation af A-kraft både i Danmark og globalt. Bliv klog på teknologien bag saltsmeltet - reaktorer - Molten Salt Reactors, perspektiver og udfordringer.
ved Bent Lauritzen, seniorforsker, centerleder, DTU

10.00-10.30 Kaffe/te og frugt og læremiddeludstilling

10.30-11.20
Workshoprunde 1 – Fællesfaglige fokusområder i praksis
Vælg blandt de forskellige workshopper. Der er workshopper for alle de fællesfaglige fokusområde, samt for fællesfaglig undervisning frem mod den fælles prøve. Hør om og afprøv i praksis hvordan du kan arbejde tværfagligt, eksperimenterende og undersøgende i naturfagsundervisningen i fysik, kemi, biologi og geografi.

11.20-12.20 Frokost – læremiddeludstilling

12.20-13.10
Workshoprunde 2 – Fællesfaglige fokusområder i praksis
Vælg blandt workshopperne A, B, C, D, E, F og G

13.10-13.30 Kaffe/te og frugt – læremiddeludstilling

13.30-14.20
Workshoprunde 3 – Fællesfaglige fokusområder i praksis
Vælg blandt workshopperne A, B, C, D, E, F og G

14.20-14.45 Kaffe/te og kage – læremiddeludstilling

14.45-15.30
Der findes mindst 28.000 biologiske køn
Begreber som 'køn' og 'kønsidentitet' er blevet en del af en samfundsmæssig værdi kamp, hvor en betydelig gruppe af vores elever kan blive fanget. Forskning viser, at det kan føre til mistrivsel og lavt selvværd blandt elevgruppen.
Sætningen ’der er kun to biologiske køn’ bruges ofte som et trumfkort i debatten, men hvad er køn og kønsidentitet fra et biologisk perspektiv? Er biologien virkelig så sort/hvid, som den fremstilles?
ved Brian Ravnborg Christensen, Formand Biologiforbundet og pædagogisk konsulent, CFU Nordjylland

15.30-15.45 Afrunding og tak for i dag

WORKSHOPPER
Vælg blandt de forskellige workshopper.
Der er workshopper for alle de fællesfaglige fokusområder. Hør om og afprøv i praksis hvordan du kan arbejde tværfagligt, eksperimenterende og undersøgende i naturfagsundervisningen i fysik, kemi, biologi og geografi.

Workshop A Jagten på råstofferne – Et interaktivt læringsspil 
Er du klar til at navigere gennem storpolitik, bæredygtighed, knappe ressourcer, genanvendelse og praktiske øvelser? Så er det tid til at afprøve spillet ”Jagten på råstofferne”. Spillet kombinerer viden, handling og strategi, og det er din chance for at lære, hvordan du kan lede dine elever gennem en oplevelsesrig rejse i geografiens komplekse verden. 
ved Anna Kjær Christiansen, lærer og pædagogisk konsulent, VIA CFU Herning

Workshop B Når klimaundervisning ikke skal handle om affaldssortering
Fokus i workshoppen er undervisning i klima, hvor vi tager udgangspunkt i Tipping Points og hvordan de gennem didaktisk rekonstruktion kan blive til indhold i naturfagsundervisningen.
ved Hans-Chr. B. Keller, cand.scient. i STEM-undervisning, projektleder, House of Science, Sønderborg

Workshop C 
Pladetektonik i hænderne
Oplev og afprøv en række enkle, hands-on aktiviteter, der illustrerer pladebevægelser og deres geologiske effekter. Aktiviteterne vil her indgå i et undervisningsforløb med fokus på modelbaserede undersøgelser, hvor eleverne arbejder med geologiske processer
ved Mette Lindorff Hejn, undringsskabende naturfagskonsulent og folkeskolelærer, Furesø

Workshop D Plastik i havets fødekæder
Kan man finde plastik i vores have? Har hvaler og havdyr spist plastik og dør? Og blive fisk uspiselige af plastik. Få inspiration til hvordan du kan dykke ned i disse spørgsmål sammen med dine elever gennem jeres hel egne undersøgelser.
Kim Froulund Gøttler, skolekonsulent og leder af Skoletjenesten, Nordsøen Oceanarium, Hirtshals

Workshop E UV- pasteurisering
Få inspiration til et undersøgelsesbaseret forløb, hvor elever arbejder med UV-lys dets egenskaber og dets evne til at dræbe mikroorganismer. Vi ser på konkrete undersøgelser, modeller og perspektiveringer og hvordan forløbet kan bruges tværfagligt i naturfag.
ved Anders Slotved, lærer Vester Hassing Skole og blogger på Folkeskolen.dk

Workshop F Sådan stiller du gode spørgsmål i undervisningen
Få inspiration til at styrke dine spørgsmål i undervisningen. Vi fokuserer på at lave spørgsmål til eleverne, så de åbner for dialog og fremmer elevernes refleksion og forståelse. Bliv klog på, hvad der kendetegner det gode spørgsmål i undervisningen. Vi vekselvirker mellem hands-on, refleksioner og diskussioner.
ved Lene Møller Vestergaard, Teamleder, LIFE Lab Nordjylland


Målgruppe

Naturfagslærere

Instruktører

Fagområder

Naturfagene: Biologi, Geografi, Fysik/kemi

I samarbejde med

UCN Center for Undervisningsmidler

 Tina Agesen-Pagh - VIA CFU
 Sandra Martine Jensen VIA CFU
  • Sandra Martine Jensen

  • CFU-sekretær
  • T: 87 55 27 61
  • Jeg er CFU-sekretær med ansvar for korte kurser, temadage og rekvirerede opgaver. Desuden er jeg bookingkoordinator på projektet Med Skolen i Biografen
  • Mød Sandra
Liselotte Christensen
  • Liselotte Christensen

  • CFU-sekretær
  • T: 87 55 278 05
  • Jeg er CFU-sekretær  med ansvar for korte kurser inde for grundskolen og det gymnasiale område. Desuden varetager jeg administrative opgaver herunder økonomi.
  • Mød Liselotte