Hvordan kan man som lærer hjælpe nyankomne elever til at blive en del af klassens fællesskab og til at få udbytte af fagundervisningen?
Både ved direkte integration og ved overgangen fra modtagelsesklasse til almenklasse kan det være en stor mundfuld for en nyankommen elev at starte i en almenklasse - i forhold til både læring og trivsel. Det er derfor en særlig opgave for læreren at sikre eleven deltagelsesmuligheder socialt, sprogligt og fagligt.
I løbet af de to kursusdage får du viden om, hvordan du kan hjælpe elever, som er i gang med at lære dansk, med at trives i klassen og lære i fagundervisningen. Der præsenteres løbende praksisrettede redskaber, som du kan bruge direkte i din undervisning.
Du får indsigt i flersprogethed og andetsprogstilegnelse samt kendskab til andetsprogspædagogiske metoder, der kan bruges i fagundervisningen, og som er effektive for alle elever. Du får desuden ideer til, hvordan du kan anvende elevernes stærkeste sprog og erfaringer i undervisningen.
På kurset kobler vi viden med praksisrettede aktiviteter inden for områderne:
- nyankomne elevers adgang til klassens fællesskaber
- fra hverdagssprog til fagsprog: tale – læse – lytte – skrive
- ordtilegnelse på et nyt sprog
- translanguaging: aktiv udnyttelse af elevens stærkeste sprog i undervisningen