Verden er i hastig forandring. Geopolitiske spændinger, nye magtbalancer og globale udfordringer stiller skrappe krav til demokratisk dannelse og samfundsforståelse. Under temaet "Den nye verdensorden" inviterer vi til en inspirerende og aktuel temadag.
PROGRAM
9.00 - 9.35 Ankomst kaffe/the og brød - mød forlagene9.35 - 9.40 Velkomst
9.40 - 10.25
Vild, vildere, samfundsfag! Demokratisk dannelse - et didaktisk oplæg
v/Lasse Hollbaum Vinther
Bedst som vi troede, at verden ikke kunne blive vildere, giver magthavere og andre aktører den endnu en skalle. Og hvad betyder det så for os? Såmænd blot det, at mens vi hygger os med identitet og velfærdsstat, så er der i den grad ved at komme en ny verdensorden, som er radikalt anderledes end den, vi har haft de sidste mange år. Det kalder på, at vi ændrer fokus i skolen og særligt i samfundsfaget, men også at vi bliver endnu mere bevidst om, hvordan vi sikrer den demokratiske dannelse hos eleverne samtidig med, at de også skal blive kildekritisk kompetente. For nå ja, AI kom jo så også lige og forstyrrede os – velbekomme!
10.25 - 10.40 Pause og lynvisit ved forlagene
10.40 - 11.35
Udfordringer og dilemmaer i dansk Kinapolitik – Kina som partner, konkurrent og rival.
v/Camilla T. N. Sørensen Lektor, Forsvarsakademiet
Kina træder nu for alvor i karakter som stormagt – men hvilken type stormagt er Kina? Og hvilken rolle vil Kina indtage i den nye verdensorden, som er under udvikling? Med udgangspunkt i en analyse af Kinas ’opstigen’ som stormagt, tager foredraget fat i diskussionen om den videre udvikling i kinesisk udenrigs- og sikkerhedspolitik, og hvilke udfordringer og dilemmaer, det rejser for Europa og herunder særligt Danmark.
11.35 - 12.30 Frokost
12.30 - 13.30 Workshop runde I
13.30 - 13.35 gåtur til ny workshop
13.35 - 14.35 Workshop runde II
14.35 - 14.55 Bazar og kaffe
14.55 - 15.55
Danmarks sikkerhedspolitiske situation og Søværnets fremtidige opgaveløsning
V/Frank Edlefsen Orlogskaptajn i Søværnet
Søværnet står over for en periode, der selv i flådens 500-årige perspektiv, vil være karakteriseret ved store forandringer som led i landets samlede forsvarsopbygning. Dette sker i lyset af øgede trusler i Østersøen, Arktis og globalt, herunder Ruslands militære aktiviteter og truslen mod blandt andet kritisk infrastruktur. Søværnet skal over en årrække opbygge kampkraft for at være forberedt til en ny sikkerhedspolitisk situation.
[Frank Edlefsen udtaler sig som privatperson og ikke på vegne af Søværnet, Forsvaret eller andre myndigheder under Forsvarsministeriet. Det er udelukkende Chefen for Søværnet eller udpegede talspersoner, der udtaler sig på vegne af Søværnet.]
WORKSHOPS
A: Begrib samfundet – Fagbegreber og samfundsnære aktiviteter v/Magnus Pade Nørgaard, lærer og lærebogsforfatter
Workshoppen, handler om, hvordan du kan arbejde systematisk med dine elevers begrebstilegnelse med udgangspunkt i bogen “Begrib samfundet - 70 samfundsnære aktiviteter til lærer og elev”
Det er meningsfulde aktiviteter, der kommer tæt på elevernes eget liv. Til workshoppen skal du arbejde med udvalgte aktiviteter fra bogen. Du vil møde både sociologiske fagbegreber og forslag til bevægelsesaktiviteter.
B: Gør skat levende i samfundsfag! v/Lisa Reschefski, fagkonsulent
Prøv kræfter med Skattestyrelsens gratis undervisningssite ”Skat på skoleskemaet.” Vi dykker ned i temaer, quizzer, diskussioner og didaktiske greb, der gør skat relevant og engagerende for eleverne i samfundsfag. Smugkig på sitet her: skat.dk/skole
C: International politik i elevernes øjenhøjde v/Anders Peter Nielsen og Martin Langdal Topf - Falihos
De seneste år er international politik, udenrigspolitik og sikkerhedspolitik blevet reaktualiseret som temaer i grundskolens samfundsfag. Men hvordan underviser vi i disse temaer, uden at vi kommer for langt væk fra elevernes livsverden og dermed mister deres motivation og muligheden for læring? Vi faciliterer en workshop hvor vi sammen drøfter forskellige didaktiske og tematiske muligheder.
D: Hvor går grænsen? v/Søren Bech Laursen, Sekretariatsleder levende menneskerettigheder
Hvordan kan man styrke elevernes kritiske tænkning og forståelse for menneskerettigheder gennem dilemmaer?
Denne workshop introducerer Levende Menneskerettigheders dilemmaspil som et didaktisk redskab i samfundsfagsundervisningen. Deltagerne får selv mulighed for at afprøve materialet, reflektere over dets potentiale og drøfte, hvordan det kan bruges til at engagere elever i komplekse etiske og samfundsmæssige problemstillinger.
E: Den nye verdensorden – dialog, dilemmaer og didaktik v/Ann-Christina Salquist, formidler, redaktør og veteran
Oplev, hvordan du kan bringe "den nye verdensorden" ind i undervisningen med konkrete øvelser og dialogværktøjer. Test de nye dilemmakort og få gang i de små grå, når du skal vurdere, hvordan du sikrer drikkevand til tre dage. Få hands-on metoder til at arbejde med elevernes bekymringer, fake news og beredskab. Tag hjem med inspiration, spørgsmål og materialer, du kan bruge direkte i samfundsfag.