Matematik - Kald det kærlighed

Tilføj som favorit
Bliv fagligt og pædagogisk opdateret til din matematikundervisning. Foldere for temadagen bliver sendt til skolerne i løbet af oktober 2020. Du vil også kunne følge programmet på viacfu.dk/mateva

Om kurset

  • Beskrivelse

    Bliv fagligt og pædagogisk opdateret til din matematikundervisning.

    Du vil også kunne følge programmet på viacfu.dk/mateva

    Hvordan glemmer vi for bedst at lære?
    Lene Tanggaards foredrag handler om, at vi lærer mest, når vi glemmer,
    at vi er i gang med at lære. Aktiv glemsel kan skabe plads til at lære nyt.
    Det kan alt sammen forekomme enkelt. Det er enkelt. Læringsglemsel er
    et begreb, der skal minde os om, at vi hele tiden kan og skal lære noget
    nyt ved at glemme. Det sker, når medarbejderen for en stund glemmer i
    mødet med et nyt fagligt stofområde, når medarbejderen vinder ny erkendelse
    og indsigt og får lyst til at lære mere og nyt. Hermed opnås en større
    faglighed, der løfter medarbejderen op på et højere niveau og giver plads
    til glæde, undren og begejstring.
    Men hvorfor så et nyt læringsbegreb? Fordi vi har en tendens til at gøre
    det samme, som vi altid har gjort i vores aktuelle begejstring for dannelse og
    læring. Vi har indrettet vores skoler og uddannelser til at være styret igennem
    rigid målstyring, simple resultatmål og regneark. Derfor har vi brug
    for læringsglemsel, som Lene Tanggaard inspirerer til med sit lærerige og
    spændende foredrag, hvor hun gør op med tidligere tiders måder at lære på.
    "Mit enkle forslag er, at vi glemmer læring som begreb for at kunne koncentrere
    os om det, som giver mening at lære, der hvor vi er"
    Lene Tanggaard

    9.00
    Ankomst og kaffe/te med brød
    9.15
    Velkomst
    9.15
    At lære i skolen
    Oplægget vil indkredse, hvordan vi lærer i skolen med særlig vægt på optimale betingelser for dette. Hvad betyder fx, at vi tilsyneladende lærer bedst, når vi har glemt, at vi er i gang med at lære?
    Lene Tanggaard, cand. psych., ph.d., rektor på Designskolen
    i Kolding og professor på Aalborg Universitet
    10.30
    Pause - kaffe/te/vand/frugt 10.45
    Alt det vi kan
    Hvad sker der i hjernen hos børn, der har det svært? - og hvordan kan vi som fagfolk og forældre samarbejde om børnenes trivsel? Rasmus Alenkær vil inddrage nyere forskning på området, og vil komme med en række praktiske anbefalinger.
    Rasmus Alenkær, tidligere skolelærer, autoriseret psykolog,
    konsulent, forfatter og podcaster mm.
    12.00
    Frokost og læremiddeludstilling
    13.00
    Hjælp - jeg skal udenfor med børnene
    Hør om hvordan du kan fagliggøre din matematikundervisning i den fri natur. Få ideer fra praksis og didaktisk teori om udeskole. Karen Barfod, ph.d., lektor, forskningsleder VIA OUTdoor og
    Stine Michaelsen, lærer Østervangskolen Hammel
    13.30
    Matematikken i musik - Musikken i matematik
    Hør om hvad der sker når musik og matematik smelter sammen til Matemusik. Lyd som repræsentationsform.
    Majbritt Nørgaard Wind, matematiklærer, vejleder og konsulent, Haderslev
    14.00
    Kaffepause
    14.20
    Break-out-box
    Bliv introduceret til at skabe begejstring i matematikundervisningen med breakout og escape room konceptet.
    Ian Stenz, pædagogisk konsulent, UCN CFU Aalborg
    14.50
    Opsamling og perspektiver
    Dagens oplæg kommenteres og perspektiveres.
    Mikael Skånstrøm, lektor i læreruddannelsen
    15.30
    Tak for i dag

    Målgruppe

    Matematiklærere

    Instruktører

    Fagområder

    Matematik

    I samarbejde med

    UCN Center for Undervisningsmidler

    Aarhus C

    Pris
    1295 kr.
    Dato og tid
    18. marts 2021 kl. 9:00 - 15:30
    Kursus nr.
    CFU21210
  • Praktiske informationer

    Her finder du praktisk informationer om tid, sted og pris.

    Aarhus C

    Status
    Åben for tilmelding
    Dato og tid
    18.03.2021 - kl. 09.00-15.30
    Pris
    1295 kr.
    Tilmeldingsfrist
    05.02.2021
    Kursus nr.
    CFU21210