Vær opmærksom på at temadagen pga. corona er flyttet til 14. september 2021 - med samme program
(den oprindelige dato var den 18. marts 2021)
Du vil også kunne se programmet på viacfu.dk/mateva
Hvordan glemmer vi for bedst at lære?
Lene Tanggaards foredrag handler om, at vi lærer mest, når vi glemmer,
at vi er i gang med at lære. Aktiv glemsel kan skabe plads til at lære nyt.
Det kan alt sammen forekomme enkelt. Det er enkelt. Læringsglemsel er
et begreb, der skal minde os om, at vi hele tiden kan og skal lære noget
nyt ved at glemme. Det sker, når medarbejderen for en stund glemmer i
mødet med et nyt fagligt stofområde, når medarbejderen vinder ny erkendelse
og indsigt og får lyst til at lære mere og nyt. Hermed opnås en større
faglighed, der løfter medarbejderen op på et højere niveau og giver plads
til glæde, undren og begejstring.
Men hvorfor så et nyt læringsbegreb? Fordi vi har en tendens til at gøre
det samme, som vi altid har gjort i vores aktuelle begejstring for dannelse og
læring. Vi har indrettet vores skoler og uddannelser til at være styret igennem
rigid målstyring, simple resultatmål og regneark. Derfor har vi brug
for læringsglemsel, som Lene Tanggaard inspirerer til med sit lærerige og
spændende foredrag, hvor hun gør op med tidligere tiders måder at lære på.
"Mit enkle forslag er, at vi glemmer læring som begreb for at kunne koncentrere
os om det, som giver mening at lære, der hvor vi er"
Lene Tanggaard
9.00
Ankomst og kaffe/te med brød
9.15
Velkomst
9.15
At lære i skolen
Oplægget vil indkredse, hvordan vi lærer i skolen med særlig vægt på optimale betingelser for dette. Hvad betyder fx, at vi tilsyneladende lærer bedst, når vi har glemt, at vi er i gang med at lære?
ved Lene Tanggaard, cand. psych., ph.d., rektor på Designskolen i Kolding og professor på Aalborg Universitet
10.30
Pause - kaffe/te/vand/frugt
10.45
Alt det vi kan
Hvad sker der i hjernen hos børn, der har det svært? - og hvordan kan vi som fagfolk og forældre samarbejde om børnenes trivsel? Rasmus Alenkær vil inddrage nyere forskning på området, og vil komme med en række praktiske anbefalinger.
ved Rasmus Alenkær, tidligere skolelærer, autoriseret psykolog, konsulent, forfatter og podcaster mm.
12.00
Frokost og læremiddeludstilling
13.00
Hjælp - jeg skal udenfor med børnene
Hør om hvordan du kan fagliggøre din matematikundervisning i den fri natur. Få ideer fra praksis og didaktisk teori om udeskole. Karen Barfod, ph.d., lektor, forskningsleder VIA OUTdoor og
ved Stine Michaelsen, lærer Østervangskolen Hammel
13.30
Matematikken i musik - Musikken i matematik
Hør om hvad der sker når musik og matematik smelter sammen til Matemusik. Lyd som repræsentationsform.
ved Jesper Albinus
14.00
Kaffepause
14.20
Break-out-box
Bliv introduceret til at skabe begejstring i matematikundervisningen med breakout og escape room konceptet.
ved Ian Stenz, pædagogisk konsulent, UCN CFU Aalborg
14.50
Opsamling og perspektiver
Dagens oplæg kommenteres og perspektiveres.
ved Mikael Skånstrøm, lektor i læreruddannelsen
15.30
Tak for i dag
Målgruppe
Matematiklærere
Instruktører
Mikael Skånstrøm - Lektor i undervisning i undervisning i matematik
Karen Seierøe Barfod
Rasmus Alenkær - Autoriseret psykolog og organisationskonsulent
Lene Tanggaard - Professor, Ph.d., Centerleder og vidensgruppeleder
Ian Stenz - Lærer
Majbritt Nørgaard Wind - Matematiklærer, vejleder, konsulent
Stine Bühler Michaelsen - Lærer
I samarbejde med
UCN Center for Undervisningsmidler