Podcast i danskfaget

Podcast understøtter mange elementer i danskundervisningen. Siden her er et forsøg på at at samle et overblik over de mange forskellige vinkler på de moderne lydfortællinger.

Podcast - eller lydfortællinger, er ikke et nyt fænomen, og så alligevel. Der er sket så meget på den tekniske front i de senere år, at mængden og tilgængeligheden af podcast er steget eksplosivt. Det er naturligvis afgørende, at eleverne nemt kan komme til materialet, og når der samtidig produceres store mængder af kvalitetspodcast, som på mange måder passer godt til dansk i udskolingen, er det oplagt at se nærmere på dette fænomen. 

Brug podcast i dansk

  • Der er mange podcast, og det kan være svært at finde rundt og få overblik i bibliotekerne.

    Her er et bud på en række podcast, som passer til elever i udskolingen og som har et højt niveau i både produktion og indhold. Den bedste måde at finde de forskellige podcast på, er at gå ind i din podcast-app og søge på titlen. Derudover findes de ofte også på leverandørens hjemmeside.

    Udover disse udvalgte, kan du finde en større samling på Podcast i undervisningen

    Third Ear

    Third Ear er både pionererne og guldet, når det kommer til gennemarbejdede og velproducerede fortællinger. Deres historier er i true crime genren, hvilket vil sige, at det er historier fra det virkelige liv om store og små begivenheder, som alle har det tilfælles, at der er blevet begået noget kriminelt. Rigtig mange af fortællingerne kan bruges, men her er listen over de umiddelbart mest oplagte. Hele biblioteket kan findes her på deres hjemmeside

    • Kvinden med den tunge kuffert - Serie på 8 afsnit - Om kvinden som fusker og lyver sig igennem Danmark - uv. materiale i "Lydfortællinger"
    • Drengen på knallerten - En stor dreng på en 4 gears Yamaha har taget en beslutning og er på vej til at gøre noget, der vil sende hans liv i en ganske særlig retning - krimiserien om en af Danmarkshistoriens mest mærkværdige kriminalsager blandt midtfirsernes ruskindsjakker, skulderpuder, pink læbestift og store, klodsede datamater
    • I et forhold med - En kærlighedshistorie med et tvist, som du bliver nødt til at lytte til fra ende til anden for at forstå, hvad den egentlig handler om - uv. materiale i "Lydfortællinger".
    • Ringbindsattentatet - Krimiserie om en af Danmarkshistoriens mest mærkværdige kriminalsager blandt midtfirsernes ruskindsjakker, skulderpuder, pink læbestift og store, klodsede datamater - uv. materiale i "Lydfortællinger".
    • Rieber-Holm sagen - Omen mand ved navn Noa Jason Kastrup, eller måske hedder han Casper Klaus Von Kaufman eller er det Zasper Rubinstein - uv. materiale i "Lydfortællinger".
      Farfars to liv - Der er hemmeligheder i alle familier. Der er bare nogle, der er bedre til at holde på dem end andre - uv. materiale i "Lydfortællinger".

    DR

    Danmarks Radio har naturligvis også en lang række podcast og tidligere radioudsendelser (er der forskel?), som er egnede til danskundervisningen. Et hav af dokumentarer, fiktionsfortællinger og aktuelle programmer med viden indenfor alle mulige felter. Brug hjemmesiden og søgefeltet og gå selv på opdagelse. Her er et lille udpluk af mulighederne.

    • Klitspring - Om en gruppe unge københavnere, som er på koloni ved Vesterhavet. Langt fra mor og far, men tæt på klitter, kinddans og hjemve - uv. materiale i "Lydfortællinger"
    • Til fest med en morder - I flere uger har P3-journalist Kåre Bjerglund forsøgt at få et interview med Danmarks ukronede festdronning. Hun er en levende legende i det danske natteliv og en usædvanlig smuk og forførende ung kvinde, der altid er klar på at give den fuld gas. Men mødet med den mystiske kvinde bliver langt fra, hvad Kåre havde forestillet sig, og pludselig er han hvirvlet ind et mysterium, der blandt andet omhandler et tragisk dødsfald. 
    • Den første fest - Behrouz er 15 år, klar til livet og kærligheden og til at drikke sig fuld for første gang. Alt forberedes grundigt. Udstyret er i orden. Tøjet sidder perfekt, håret sidder, som det skal, han har det han skal drikke. Det hele flasker sig, i hvert fald til en start. 
    • 2GoBog - Smilla, Gadafi, Ida, Asbjørn og Vera er værter på DR´s nye podcast om bøger for unge. De fem har sammen valgt, hvad hver episode i podcast-serien skal handle om. 

    Politikken

    Der masser af gode dokumentarserier hos politikken. Her er der samlet et par stykker.

    • Alt er nu - 'Alt er nu' handler om det unge kærestepar Stine og Titan, der har store planer for fremtiden, da Stine får en ildevarslende besked.
    • Mads Fisker & Mads Fisker - Vanessa blev i sommer droppet af sin kæreste, Mads Fisker, kort før en fælles rejse til Bolivia. Billetten til Bolivia kunne ikke refunderes. Så i stedet fandt hun på Facebook en anden, helt ukendt fyr, der også hed Mads Fisker, og inviterede så ham med på rejse. 

    Radiodrama

    Radiodrama er et radioteater, som arbejder med lyd i alle mulige afskygninger. De har også udgivet bog "Lyd", som fokus på podcast i undervisningen. På deres hjemmeside kan du se hvilke podcast de anbefaler til undervisningen og finde undervisningsmaterialer.

    Gå til radiodrama.dk her

  • Når man nu har hørt og arbejdet med podcast som den lyttende part i undervisningen, er det naturlige næste skridt at få eleverne til at lave deres egne podcast.

    At producere podcast i undervisningen giver mange spændende muligheder i forskellige sammenhænge. I fanen herunder ’Forslag til aktiviteter’ er der bud på forskellige sammenhænge podcastproduktionen kan sættes ind i. Dette afsnit handler om hvordan man praktisk og teknisk kan gå i gang med at producere podcast.

    Du kan finde vejledninger til forskellige programmer og meget andet på podcastiskolen.dk

    Programmer

    • WeVideo - Hvis du er på en skole med afgang til Skoletube, er det oplagte valg WeVideo, som oprindeligt er et videoredigeringsprogram, men som har udviklet sig til også at være til redigering af ren lyd. Med WeVideo kan du arbejde med mange lydniveauer, effektlyde o.s.v. Desuden ligger der et stort bibliotek med tilgængelig lyd. Det gode ved at vælge et skoletubeværktøj er også, at der ligger videovejledninger til både elever og lærere, så det ikke er det der stopper processen. Husk at gå til Soundation via skoletube.dk
    • Audacity - Har du ikke adgang til skoletube er der heldigvis et rigtig godt alternativ, som er open source, og derfor ikke konflikter med GDPR. I Audiacity kan du ligesom med Soundation arbejde med lydene i flere lag, og dermed skabe et lydunivers.
  • Der er mange veje at gå, når man kaster sig ud i podcast-universet. Her er nogle bud.

    A la Third Ear - Den oplagte vej at gå, er at lade sig inspirere af de store, og lave noget i stil med Third Ear. At tage en virkelig historie og lave den med fiktionens virkemidler. Det giver også mulighed for at inddrage interviews og et hav af lydkulisser. Det kan f.eks. være en lokal historie, som foldes ud, eller en artikel fra en avis, som eleverne kan skabe deres fortælling omkring.

    En novelle på lyd er også en mulighed. At tage fortællingen fra novellegenren og sætte speak og lydeffekter på. Her er vi lidt mere ovre i en lydbogsgenre, hvilket lægger mere fokus på historien. Det kan sætte gang i fantasien, og med lydbilleder, kan eleverne skabe vilde actionscener (med skud og eksplosioner), snakke med aliens (med filter på lyden), store taler (med ekko) o.s.v. Gysergenren vil også være yderst egnet til dette format.

    Boganmeldelse er et oplagt format. Eller en filmanmeldelse for den sags skyld. I den sammenhæng, er det en god idé at høre DR's 2GoBog, hvor unge fortæller om bøger med forskellige temaer. Læs mere her.

    En geografisk bestemt fortælling - Forestil dig en historie, som er fastlagt til et bestemt sted. Hvor lytteren skal bevæge sig med historien og via historien blive guidet gennem et område. Her er der flere genre man kan arbejde med. Det kan være den konkrete, hvor eleverne fortæller om hvad der er på stedet. Er det et sted med en historie, kan det være i samarbejde med historiefaget, at man laver en slags historisk guide i nærområdet. 

    Forestil dig også en fiktiv historie, som er knyttet til det geografiske område den foregår i. Fortælleren tager lytteren med rundt i området imens fortællingen kører. Dermed kan omgivelserne inddrages - man kan f.eks. få lytteren til at kigge i en bestemt retning, skrive en besked på en post-it eller lignende. Et format, som kun kan lade sig gøre med podcast. Det kan f.eks. være at 8. kl. laver geografiske historier til 6. kl.

    Fagligt indhold - Indholdet kan også være af mere fagspecifikt indhold. Det kan f.eks. være en personkarakteristik, en miljøbeskrivelse eller lignende. Podcasten kan så være en del af et produkt, hvor man på den måde også har fokus på mundtligheden.

     

  • Podcast er det nye sort til FP9 og FP10, den mundtlige prøve. Men hvordan er det lige, podcast kan fungere i forhold til prøverne?

    Eleverne skal i undervisningen (med henblik på opgivelserne) og til den mundtlige prøve undersøge og analysere det narrative forløb og modalitetens virkemidler, her støtter egne fremstillinger dybdeforståelsen for genren.

    Nogle lydfortællinger er tæt på sagstoffet, andre er fiktive, mens nogle gør brug af fiktive virkemidler i oplevelser hentet direkte fra virkeligheden. Derfor er podcast nævnt som eksempel både under 'fiktion - æstetiske tekster' og 'ikke-fiktion - multimodale tekster' i gældende prøvevejledning (august 2018).

    Desuden er der den praktiske fordel, at podcast er nemme at søge frem og komme til for både elever, lærere og censor.

    Elevernes prøveoplæg skal vare mellem 2 og 10 min. Man må gerne tage uddrag fra længere podcasts, men det skal helst kunne stå nogenlunde alene. Eleverne kan f.eks. lede i Københavns Radiografs Shortdox konkurrence, som alle er under 3 min. og i høj kvalitet. Andre har arbejdet med prologer eller finder flashbacks, som er lavet til at kunne give mening for sig selv.

At lytte og producere

At arbejde med podcast har, som så meget andet i danskfaget, to sider. Den ene handler om at konsumere, i dette tilfælde lytte, og dermed også analysere og fortolke - det skulle gerne lede til at eleverne får øjnene op for en verden af gode historier og information. Den anden side handler om at producere. I produktionsdelen ligger der flere elementer - det handler om at skabe forståelse for en medieform, ved selv at have det i hænderne, og ikke mindst handler det om at skabe et kreativt rum for eleverne, de kan skabe fortællinger og får øjnene op for et medie, hvor man kan blive hørt.

10 fordele ved podcast i undervisningen

  1. Tilgængelighed - Det er teknisk nemt at bruge podcast i skolen. De kan tilgås på alle platforme og ofte vil eleverne blot bruge deres telefon.
  2. Store mængder - Eleverne kan typisk overskue større mængder materialer, når der skal lyttes, end hvis det skal læses eller ses på film. Lektien kan laves på cyklen eller i bussen, hvilket gør det mere overskueligt at få lavet.
  3. Aktiv lytning - Eleverne trænes i at lytte aktivt, hvilket kan være en vigtig kompetence i mange henseender.
  4. Inklusion - Når teksten lyttes, sidestilles den ordblinde med den læsestærke. Også i produktionsdelen er eleverne mere ligestillet og elever som tidligere kunne have svært ved at komme ud med deres historie, kan nu slippe fri af de begrænsninger, de kunne opleve ved skrivningen.
  5. Fantasi - Når der lyttes, skabes billederne i hovedet (ligesom ved læsning), dermed bliver historierne lytterens egen i fantasien.
  6. Mundtlighed - Når eleverne selv producerer podcast, trænes mundtligheden intensivt. Eleven lytter til sig selv igen og igen, hvilket kan gavne ved f.eks. fremlæggelser.
  7. En verden åbnes - Ved at vise eleverne det store univers at podcast, kan man håbe på, at eleverne efterfølgende selv opsøger viden og gode historier i denne verden.
  8. Prøverne - En podcast er rigtig god (både fagligt og praktisk) i forbindelse med prøverne i 9. og 10. klasse - Læs mere længere nede
  9. Kreativt producerende - Der er mange spændende muligheder for at producere podcast på en sjov og kreativ måde. Både i forhold til selve historien og i forhold til at bygge et lydunivers op omkring historien. (Se mere længere nede under produktion af podcast)
  10. Deling - Produktionerne er forholdsvis lette at dele ud i verden til et autentisk publikum. Det kan være helt offentligt, eller det kan være til forældre, venskabsklasser, yngre elever på skolen o.s.v.

Materialer

På VIA CFU har vi både produktionsudstyr, didaktiske materialer og tv-programmer til undervisning i og med podcast.

Vi har Lydfortællinger af Trine May i klassesæt, som er et didaktiseret materiale, hvor eleverne kommer grundigt igennem analyse og fortolkning af podcasts fra blandt andet Third Ear. Bogen lægger også lidt op til elevproduktion som afsluttende produkt.

I udlånssamlingen har vi både mikrofoner og studieudstyr til elevproduktionen. Det giver både god lyd og stor motivation hos eleverne, når der kommer professionelt udstyr på banen.

Som tv-streaming på Log på MitCFU kan du finde dokumentaren ’En fremmed flytter ind’, som er en filmatisering af podcasten ’I et forhold med’ af Third Ear. Som tv-streaming kan du også se kulturmagasinet ’Gejst’ om forskellige typer af podcasts, om hvordan podcastformatet er opstået, og hvordan arbejdet med podcast foregår. Her kan du finde kapitelsæt med arbejdsspørgsmål til forskellige nedslag i udsendelsen.

Log på mitCFU og find alle materialerne

Vejledninger og forslag til lytning

VIA CFU og CFU Absalon har lavet en hjemmeside med didaktiske overvejelser, pædagogiske vejledninger og forslag til hvilke podcast, man kan høre i de forskellige fag.

Kig med på sitet