Her er 6 råd til at arbejde med AI
Bare rolig. Selv om kunstig intelligens er kommet for at blive, vil fokus på mennesker, lærere og fællesskaber blive vigtigere end nogensinde før i fremtidens skole, skriver CFU-konsulent Mikkel Aslak Koudal Andersen på Folkeskolen.dk. Han giver her seks konkrete råd til at arbejde med AI i skolen.
Hvad stiller vi op med AI lige nu?
Der skrives bøger, laves kurser, oprettes facebookgrupper, og snakken går i personalerummene og ledelsesgangene.
Ekspertgrupperne er godt i gang med at udtænke fremtidens prøver og fremtidens undervisning. Jeg er selv med i et kommissorium under Undervisningsministeriet, hvor vi endevender prøver og undervisning i forhold til de nye teknologier. Det skal ende med nogle anbefalinger til undervisningsministeren til foråret.
Jeg ved, at mange lærere og skoleledere lige nu træder vande, og det kan være svært at vide, hvordan man skal forholde sig til kunstig intelligens (AI).
Bare rolig...
Mit første budskab er: Bare rolig. I fremtidens skole bliver fokus på mennesker, lærere og fællesskaber vigtigere end nogensinde før.
Mit andet budskab er: Bare rolig. Der er mange muligheder for, at vi sammen kan skabe en endnu bedre folkeskole. Jo mere, jeg ser på hvilke forandringer der er nødvendige, jo mere tænker jeg, at det nok skal gå. De didaktiske greb og pædagogiske dagsordner, vi skal vende os mod, er gode gamle dyder, som vi kender i forvejen.
Mit tredje budskab er det mest centrale i dette indlæg: Hvad gør vi lige, nu mens vi venter på, at diverse udvalg, ekspertgrupper og politikere kommer med udmeldinger?
Det skal du ikke gøre
Først lige et par om om, hvad du ikke skal gøre lige nu.
- Vent ikke på, at det der AI forsvinder igen – det gør det ikke.
- Vent ikke på, at der laves et program, som kan afsløre elevernes snyd med AI- modeller – det kommer der formentlig aldrig.
Men hvad gør vi så – lige nu og her?
Det skal du gøre:
1. Snak sammen
Vi er alle fælles i denne tid, hvor vores skole står foran ret store forandringer, derfor er det vigtigt, at vi taler sammen om både bekymringer og glæder. Pas dog på ikke at falde i dommedagshullet, hvor AI overtager lærerens rolle og bliver den enkeltes personlige assistent. Med en kunstig intelligens i rummet, bliver underviserens rolle måske lidt anderledes, men bestemt ikke mindre vigtig. Det er os der skal skabe rammerne for at undervisningen folder sig ud i fællesskabet og kan se de enkelte elever i øjnene. Det vil altid være vigtigt. Vær konstruktive i jeres samtaler – det skylder vi skolen og vores elever.
2. Brug det selv
Det er bare med at komme i gang. Det bliver noget vi skal bruge, og det er også noget der allerede i dag vil kunne hjælpe dig som underviser. Start med enten ChatGPT (som umiddelbart er det bedste) eller SkoleGPT (Som er datasikkert og som eleverne dermed også kan bruge. Det har dog stadig nogle betabørnesygsomme).
For at komme godt i gang, skal du lære at ”prompte”. Altså instruere chatbotten, så du kan få noget fornuftigt ud af den. Det gør du både ved at prøve dig frem og ved at læse lidt op på gode råd om at prompte (Det er jo også en ny faglighed, som vi lige om lidt skal lære alle vores elever). Tænk ikke på AI som en maskine der skal lave en tekst for dig, men som en sparringsmakker, der kan give masser og gode og dårlige idéer.
Jeg anbefaler at du sætter chatbotten i spil på følgende områder:
- Få idéer til strukturer og undervisningsplaner inden for det emne du skal til at arbejde med.
- Få idéer til aktiviteter i undervisningen. F.eks. skriftlige,- bevægelses,- og legeaktiviteter.
- Få den til at forenkle spørgsmål eller tekster, så de er nemmere at forstå.
- Få den til at lave bud på spørgsmål eleverne kan arbejde med. Den kan f.eks. lave de samme spørgsmål i forskellige sværhedsgrader og dermed hjælpe med at differentiere undervisningen.
- Få den til at lave udkast til små faglige historier, som kan fortælles i undervisningen.
3. Sæt dig ind i basis om AI
Der er kommet en ny teknologi, som vi alle sammen skal forstå lidt basis omkring. Overlad det ikke til din it-vejleder, at forklare eleverne hvad det egentlig er. Det er vigtigt for alle at vide. Både for selv at kunne bruge og formidle AI, men også for at kunne deltage i debatten om hvad vi skal, – og ikke skal bruge det til.
En klassisk misforståelse hos mange, er at AI’s intelligens bliver overvurderet. Det er en statistisk model med en masse data. Den kan ikke noget intelligent på egen hånd. Det er især vigtigt at sætte sig ind i de etikker og bias, der ligger indlejret i systemerne.
Der findes mange gode artikler, blogs, podcasts, tv-udsendelser og foredrag, som du kan bruge til at sætte dig ind i forståelsen af teknologien.
4. Snak åbent med eleverne
De fleste (snart alle) elever kender det godt og har egne erfaringer med forskellige former for generativ AI. Vi skal tale åbent og nysgerrigt med dem om det. Nogle tror stadig de kan holde det hemmeligt ved ikke at snakke om det i klassen, men vi må være der sammen med dem, så vi fortsat befinder os i samme verdensbillede.
5. Brug det i undervisningen
Vi behøver ikke vente på officielle anvisninger. Det er bare med at komme i gang. Helt fra de mindste klasser, hvor vi kan lege med tekst til billede redskaber. Det er da ret fedt at kunne skabe billeder med ord man lige har lært at skrive (den funktion findes i Padlet via Skoletube).
Med SkoleGPT, kan du med eleverne undersøge gode anvendelsesmuligheder. Måske kan det give gode idéer til hvilke holdninger der findes til f.eks. vinterbadning, som min datter i 9. kl. lige er begyndt at skrive om. Så får man en nuanceret sparring inden selve skrivefasen.
6. Procesorienteret undervisning og formativ feedback
Lad os begynde at øve os på de didaktikker og pædagogiske greb, som formentlig bliver centrale i en tid med AI i undervisningen.
Vi skal generelt bevæge os mere imod processerne og dermed også den mere formative feedback, hvor vi ikke lægge så stor vægt på det endelige produkt, men mere på den mestring der ligger i at nå derhen. Helt kort skal vi gå fra et præstationsfokus til et mestringsfokus. Så må vi bare håbe at hele systemet meget snart går samme vej.
Det gode ved at det er her den nye vej ligger, er at det ikke er spor nyt. Vi har lært på seminarierne og læreruddannelserne, at det er god undervisning når vi arbejder med rejsen mod målet og ikke kun ser på produktet. Det er jo bare lidt svært, når eleverne igen og igen vurderes på produktet.
Måske kommer der nu et skifte, som er helt i tråd med god dansk/nordisk undervisning. Vi skal arbejde meget med fællesskab, relationer og processer. Hvis det er den nye virkelighed, ser det måske slet ikke så skidt ud.
Hvis det hele skal sammenfattes i en kort afrunding, må det være noget i stil med det her:
Vær bevidst om at vi står overfor et nybrud, som vi alle skal forholde os til.
- Forhold dig til det.
- Brug det - få erfaringer i både forberedelsen og undervisningen.
Et nybrud, vi er nødt til at omfavne
Generelt skal vi alle sammen være bevidste om, at vi står over for et nybrud, som vi alle skal er nødt til at forholde os til. Så derfor: Forhold dig til det.
Brug AI og få erfaringer i både forberedelsen og undervisningen. Og bare rolig: Det er stadig din relation til eleverne, der er afgørende.