Når eleverne møder den formaliserede undervisning i skolen for første gang, kommer de ofte med en forventning om, at de skal løse opgaver – gerne i en lækker bog. Men matematikundervisningen kan indeholde meget andet end dét.
Dialog i fokus
Det er i samtalen omkring aktiviteterne, de får deres fagligt indhold. Det er vigtigt, at du som underviser viser og forklarer, hvordan en aktivitet hænger sammen med matematik.
- Du er altid velkommen til at kontakte en pædagogisk konsulent fra CFU, hvis du har spørgsmål eller gerne vil vide mere.
Legende og undersøgende undervisning
Som underviser bliver du klædt rigtigt god på til at arbejde kreativt, legende og undersøgende med disse to bøger. De kan begge lånes på mitCFU og indeholder mange konkrete aktiviteter, som er lette at gå til.
Lær dine elever 10’er-vennerne
Der findes rigtigt mange måder, hvorpå man kan arbejde med 10’er-vennerne. Det er en rigtig god paratviden at have med sig, og støtter godt op om arbejdet med regnestrategier, hvis eleverne har styr på 10’er-vennerne. Det samme gør sig gældende for talpar (1+1, 2+2 osv.)
- Brug fx Numicon brikker. Det er tallene fra 1-10 opdelt i mindre brikker, som kan samles til andre tal. Et godt materiale til arbejdet med talforståelse, lige/ulige tal og synliggørelse af 10’er-venner.
Book materialesættet i mitCFU
Sæt ord på matematikken
Det er vigtigt, at der bliver sat ord på faget. For at blive rigtig dygtig til matematik, skal man kunne forstå og anvende de fagspecifikke ord og begreber. Jo mere eleverne kan sættes i en kontekst, hvor de skal tale sammen, jo mere vil de få mulighed for at benytte fagsproget.
Dagens tal
Indfør dagens tal og tal om navnet på tallet, hvor mange 1’ere/10’ere, hvilket tal kommer før/efter, er det lige/ulige osv. - Der findes masser af skabeloner online, som kan anvendes til dette.
Se med på edu21.dk
Flunkerbøger
Flunkerbøger giver eleverne rig mulighed for at lede efter ting, hvorefter de skal beskrive, hvor de befinder sig. For at få eleverne til at tale sammen, er det forbudt at pege i bøgerne.
Book en Flunkerbog i mitCFU
Byg, skab og forklar
Byggeklodser som eksempelvis Lego/centicubes/ 2cm klodse er også gode at bruge i en kommunikerende kontekst. Lad igen eleverne arbejde i makkerpar. Den ene bygger en figur, som den anden ikke kan se. Derefter skal man prøve at få makkeren til at bygge samme figur, som man selv har, kun ved at beskrive med ord. De må først se hinandens figurer, når de begge er færdigbygget.
Byg med magneter, polygonbrikker eller mønsterbrikker. Det er altid inspirerende at skabe noget. Med disse værktøjer, har eleverne mulighed for at udfolde sig kreativt i 2 og 3 planer.
Små robotter
Bee-bots er små selvkørende robotter, som eleverne selv kan programmere. De er særligt velegnede til elever i indskolingen og lette at betjene og arbejde med.
Miniløk
Til fordybelse, koncentration og detaljeorientering er materialet Miniløk velegnet. Det er et selvrettende system, hvor eleven arbejder med en æske indeholdende 12 brikker samt et tilhørende hæfte med opgaver. Opgavernes karakter er alt lige for fokus på ligheder og forskelle til regulære regneopgaver.
Book Miniløk i mitCFU
Udeundervisning og bevægelse
Find inspiration til udeundervisning og bevægelse