AI som elevværktøj

Hvordan kan eleven både anvende og forholde sig kritisk til AI?

  • Der findes mange forskellige typer af sprogmodeller, chat-bots og andre AI tilbud på nettet.  Det kan derfor være svært at gennemskue, hvilke der kan anvendes i undervisningen.  Dette både ud fra et  pædagogisk-didaktisk perspektiv, men også ud fra et sikkerhedsmæssigt hensyn. Det er vigtigt ikke at tilsidesætter elevernes datasikkerhed og overholde GDPR. 

    SkoleGPT er en open source, gratis og sikker generative AI. Med SkoleGPT kan du trygt engagere dine elever i vigtige samtaler om, hvordan AI kan bruges som et værdifuldt værktøj i læringsprocessen. SkoeGPT er udviklet af Future Classroom Lab og CFU ved Københavns Professionshøjskole, er SkoleGPT skabt med fokus på at styrke undervisningen og fremme kritisk tænkning.

    skoleGPT.dk kommer der løbende undervisningsmaterialer til inspiration. 

    SkoleGPT kan anvendes på flere måder af eleverne:

    • Eleverne kan undersøge, eksperimentere og forundres.
    • Eleverne kan iscenesætte "rolle-prompting". Her tildeler de skoleGPT en bestemt rolle og kan have en dialog.
    • Eleverne kan arbejde med projekter, kan skoleGPT f.eks. hjælpe med at arrangere en klassefest? 
  • Der findes et utal af muligheder for at skabe billeder med AI. I forhold til GDPR-reglerne anbefales det at undersøge, hvilke dataaftaler I har, og hvilke sider eleverne kan bruge.

    Har I adgang til Skoletube, findes her en lang række redskaber med muligheder for at skabe billeder.

    • Padlet

    Padlet har indbygget en funktion, der hedder "hjælp, jeg kan ikke tegne". Med denne kan der promptes billeder. Herefter genererer Padlet 4 forskellige billeder, og eleven kan vælge et og slå op på Padlet-væggen. Som lærer kan du også oprette AI-kunstværksted, her kan der kun slåes billeder op på væggen. 

    • Thinglink

    Thinglink kan både generer almindelige billeder, men også 360 grades billeder. 

    • Collage

    Du vælger tilføj billede i Collage kan du vælge funktionen "Generer via AI". Funktion er pt. bedst på engelsk, men virker også på dansk.

    • Book Creator

    Book Creator's AI er modsat de andre baseret på tegning og ikke tekst. Her tegner eleven og Book Creator vil forsøge at gætte hvad der tegnes. Funktionen findes under blyanten og "auto".

    Med hvad kan det bruges til i undervisningen?

    - Måske vil I lave en personskarakteristik? 

    - Måske vil I beskrive et bestemt miljø fra tekst?

    - Måske vil I lege med fantasien og forestille jer noget? Måske en fremmed planet?

    - Måske vil I prøve at prompte jeres lærer frem?
    Understående er fra 2. klasse, de anvendte deres lærers karakteristika som prompt i Padlet værktøjet "jeg kan ikke tegne". ( brunt hår, briller, mand, blå øjne, lærer)

    Tankespirerne har udgivet en publikation omkring prompting fra tekst til billede, den kan du finde her.

    AI billede

  • Skal man tro på alt, man hører?  

    Kan man tro på alt, man ser?  

    Disse små tankefrø kunne måske være indledningen til at undersøge, om vi kan adskille den gunstige intelligens fra virkeligheden. 
    Kan du finde det AI-genererede billede?  

    Prøv selv her

    I kan også tale om bias i billeder.

    - Hvordan ser en klog dreng ud?

    - Er en direktør altid en mand?

     

    AI prompts

  • Machine learning handler det om at få computere til at lære af erfaringer – præcis som vi gør. I stedet for at fortælle computeren præcis, hvad den skal gøre, giver vi den en masse eksempler (data) og lader den finde ud af mønstrene selv. Den bliver altså klogere og bedre til at lave forudsigelser, jo mere den "træner".

    Så, hvis du for eksempel har en bunke billeder af katte og hunde, kan du lære computeren at genkende forskellen mellem dem. Den kigger på alle billederne, finder ud af, hvad der gør en kat til en kat og en hund til en hund, og næste gang den ser et nyt billede, kan den selv gætte, hvad der er hvad. Det er som magi, bare med matematik!

    I indskolingen kan "Teachable Machine" anvendes. Her kan eleverne gør sig erfaringer med hvordan machine learning virker.

    "Teachable Machine" er teknologisk let tilgængelig og kan godt anvende i 1. og 2. klasse. 

    Måske I har læst " De tre Bukke Bruse" og vil prøve at bygge en "trolde-detektor"?

    Besøg "Teachable Machine" her

  • Learnia har lavet bøger, der kan anvendes i indskolingen. Historierne er interaktive, og eleverne skal derfor undervejs vælge handling. Eleverne kan også efterfølgende snakke med figurerne fra historierne i form af en chat-bot. 

    Prøv f.eks. forløbet om Kaj og Jaks Hus.

    Kaj og Jaks hus