AI redskab for læreren

Hvordan kan læreren drage fordel af AI i planlægningen af undervisningen?

AI rummer uanede muligheder og umuligheder. Her anerkender vi eksistensen af umulighederne, men holder fokus på mulighederne med AI.

De mange sprogmodeller giver nye muligheder for underviseren. Ved at "prompte" sprogmodellen kan vi få nye ideer og syn på opgaver. Det er dog værd at huske, at den faglige dømmekraft fortsat er central for os, også i denne hybride planlægning i samspil med sprogmodellerne. Sprogmodellerne fremstår altid som sikre i deres påstande, men er baseret på sandsynlighed og kan derfor tage grueligt fejl.

Herunder har vi samlet 6 forskellige bud på, hvordan AI kan indgå som sparringspartner i lærerens praksis.

Hvordan kan læreren drage fordel af AI i undervisningen?

  • AI kan hjælpe dig med at få gode ideer til undervisningen.

    Måske I skal arbejde med Klods Hans i 2. klasse?

    Du kan anvende en sprogmodel til at få gode ideer. Her er sprogmodellen "promptet" med flere "prompts" omkring Klods Hans. Det kunne f.eks. være:

    "2.klasse skal arbejde med Klods Hans"

    "Hvilke aktiviteter kan jeg inddrage?

    Sprogmodellen stiller nu en lang række ideer op, men har glemt at inddrage bevægelseselementet. Derfor "prompter" jeg "jeg vil gerne inddrage bevægelsesaktiviteter".  Hertil svarer sprogmodellen:

    "Det lyder som en fantastisk idé! Bevægelsesaktiviteter kan gøre undervisningen mere engagerende og hjælpe eleverne med at forstå historien bedre. Her er nogle forslag til, hvordan du kan integrere bevægelse i arbejdet med “Klods-Hans”:

    Eventyr-stafet: Lav en stafet, hvor eleverne skal løbe fra post til post og udføre små opgaver relateret til eventyret. For eksempel kan de skulle hoppe som Klods-Hans’ gedebuk eller balancere som prinsessen på ærten1.

    Rollespil med bevægelse: Lad eleverne spille forskellige scener fra eventyret, hvor de skal bevæge sig som karaktererne. For eksempel kan de gå som Klods-Hans, ride på en hest eller danse som prinsessen2.

    Skattejagt: Arranger en skattejagt, hvor eleverne skal finde forskellige genstande fra eventyret, som fx en krage, en sko eller en gedebuk. Hver post kan have en lille bevægelsesudfordring2.

    Bevægelseslege: Brug klassiske lege som “trafiklys” eller “dåseskjul” og tilpas dem til temaet i eventyret. For eksempel kan “trafiklys” blive til “kongens hof”, hvor eleverne skal bevæge sig som forskellige karakterer fra eventyret2.

    Kreativ dans: Lad eleverne skabe en dans, der fortæller historien om Klods-Hans. De kan arbejde i grupper og præsentere deres danse for hinanden3.

    Jeg håber, disse ideer kan inspirere dig! Hvordan tænker du at bruge bevægelse i din undervisning?"

     På samme måde kan du "prompte" sprogmodellerne til f.eks. at lave skriveøvelser, samarbejdsøvelser eller andre relevante aktiviteter i din undervisning.

  • Sprogmodellerne kan også hjælpe i forberedelsen af et litterært værk. ”Opfindelser, strikkede huer og en dum kat” er en populær billedbog i indskolingen (Book titlen her). Måske har du brug for inspiration til at åbne værket op sammen med eleverne? Du kan spørge en sprogmodel om hjælp. Du kan f.eks. prompte: ”Kan du skabe 5 åbne spørgsmål til 'Opfindelser, strikkede huer og en dum kat'?” Her vil du typisk få spørgsmål, der er formuleret over niveau i forhold til en første klasse. Derfor kan du enten selv omskrive eller prompte igen; det kan f.eks. være ”kan du formulere spørgsmålene til 1. klasse”.

    Copilot

    Med udgangspunkt i overstående prompting kan vi også bede sprogmodellen om en differentiering af de samme spørgsmål.

    Copilot

    Husk at sprogmodellerne også kan være kreative. Du kan godt få sparringen på de mere kreative processer og ikke blot skriftlige udtryk. Hvis du fortsætter ovenstående prompt med f.eks. "kan du skabe kreative ideer til arbejdet med bogen". Da vil du få en lang række ideer, som sætter andre udtryksformer i spil.

    Her er et udsnit af dem jeg fik frem:

    • Opfør en scene: Del klassen op i grupper og lad dem opføre forskellige scener fra bogen. Dette kan hjælpe dem med at forstå karakterernes følelser og handlinger.
    • Lav en ny slutning: Lad børnene finde på deres egen slutning til historien og opføre den.
    • Lav figurer: Brug ler eller papir til at lave figurer af musen, katten og andre elementer fra historien.
    • Byg en opfindelse: Inspireret af musens opfindelser, kan børnene lave deres egne små opfindelser ved hjælp af genbrugsmaterialer.
    • Undersøg dyr: Lav en lille undersøgelse om mus og katte. Hvad spiser de? Hvor bor de? Hvordan opfører de sig?
    • Følelser: Tal om de forskellige følelser, karaktererne oplever, og hvordan børnene selv har oplevet lignende følelser.
  • Måske skal I arbejde med venskaber på 2. årgang. I læser bøger, tolker billedbøger, ser tv-udsendelser og finder inspiration mange andre steder. Nu kunne du godt tænke dig at skabe en social fortælling centreret omkring skolegården i et frikvarter på din specifikke skole. Du kan f.eks. prompte en sprogmodel med ”kan du skabe en social fortælling om betydningen af venskaber?”.

    Herefter vil du få en tekst, som på ingen måde er målrettet det, du gerne vil bruge den til. Du prompter derfor videre, f.eks. med ”kan den foregå i en skolegård på Ådalens Skole”? Teksten vil typisk være mere egnet, men tekst og målgruppen stemmer fortsat ikke overens. En ny prompt kunne være ”kan du skrive til en målgruppe på 8 år?

    Nu kommer sprogmodellen med dette svar:

    Selvfølgelig! Her er en fortælling om betydningen af venskaber, skrevet til en målgruppe på 8 år:

    I skolegården på Ådalens Skole var der altid sjov og leg. Her mødtes tre venner hver dag i frikvartererne. Der var Emma, som elskede at tegne; Lucas, der altid var klar på en ny leg; og Sofie, som altid hjalp andre.

    En dag besluttede de at bygge en hemmelig hule bag det store træ i skolegården. De samlede grene, blade og gamle tæpper. Da hulen var færdig, satte de sig indeni og begyndte at fortælle historier.

    Emma fortalte, hvordan Lucas havde hjulpet hende med at blive modig nok til at tale foran klassen. Lucas mindede dem om, hvordan Sofie havde delt sin madpakke med ham, da han havde glemt sin egen. De indså, at deres venskab var meget vigtigt.

    Hver gang en af dem havde brug for hjælp, var de andre der. De delte både sjove og triste øjeblikke, og det gjorde deres venskab stærkere. Da klokken ringede, og de skulle tilbage til klassen, følte de sig glade for at have hinanden. De vidste, at deres venskab altid ville være der for dem.

    Venskaber som disse viser, hvor vigtigt det er at have venner, der støtter os og gør os glade. Har du en ven, der betyder meget for dig?

    Tekstens kvalitet og faglighed er fortsat op til din faglige dømmekraft at vurdere, men måske du kan finde elementer, du kan arbejde videre med?

    Denne lille prompting er lavet med Co-pilot, da det er, denne VIA har adgang til i et sikkert miljø.

    Andre ideer kunne være:

    - Skriv en historie om udsagnsord til 2. klasse

    - Lav en kort fortælling, der introducerer de tre bukke bruse

    - Lav en fortælling om, hvorfor det er vigtigt, at toiletterne er pæne i indskolingen

  • Den direkte kommunikation til forældre kan til tider være en tidskrævende opgave. Se blot understående eksempel:

    lejrskole

    Skrivsikkert.dk er en AI-korrekturlæser. Den kan både fungere som en korrekturlæser, men også som en skriveassistent. I dette eksempel kan en besked på AULA omkring den kommende lejrskole hurtigt opkvalificeres grammatisk og sprogligt.

    rettet lejrskole

     

     

  • Padlet er et af de mange redskaber fra Skoletube. I den seneste tid har Padlet i stigende grad inddraget AI i programmets indbyggede muligheder. Der er derfor nu mange forskellige muligheder for at inddrage AI i planlægningen af undervisningen. 

    Du kan anvende: 

    • Læseliste 

    Med funktionen "læseliste" kan du prompte dig frem til forslag til litteratur omkring et bestemt tema. I dette eksempel på temaet "sorg" og de mindste klassetrin. 
    Funktionen er stadigvæk under udviklingen, men kan f.eks. bruges ved planlægning af nye forløb i klassen. Siden kan herefter redigeres og tilpasses det konkrete forløb

    • Kort over historiske begivenheder 

    Med denne funktion kan der skabes et geografisk kort med AI generede nedslag. I dette eksempel omhandler prompten barndom i Danmark fra 1900 til 2200. 

    • Oprettelse af klasseaktiviteter 

    Funktionen kan skabe ideer til forskellige typer af aktiviteter i relation til et specifikt emne. Når du har indskrevet emne og klassetrin kommer der en lang række forslag. Herefter vælger du en ide og din Padlet genereres.

    • Timeplan 

    Timeplan er en detaljeret timeplan, der indeholder læringsmål, materialer og ressourcer, vejledninger, vurderinger, afrunding og lektier. I timeplanen kan du indtaste emne, varighed og lignende. Herefter oprettes en Padlet med læringsmål, undervisningsaktiviteter, vurdering, afslutning og lektier. Timeplanen kræver noget mere bearbejdning end f.eks. klasseaktiviteterne. Du kan se et eksempel her

     Derudover findes der en række flere redskaber. Se mere på Skoletube, her findes også videoguides til anvendelsen af AI i Padlet. På vores side omkring elevredskaber og kunstig intelligens kan du også se, hvordan eleverne kan anvende Padlet til design af AI-billeder.

    padlet

  •  Play@Heart har sat fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Som en del af projektet er BLINGTRON blevet udviklet. BLINGTRON er en hjælpende hånd, når læreren skal udvikle åbne, undersøgenden og legende forløb. Du kan selv prøve det her.

    BLINGTRON