Måske skal I arbejde med venskaber på 2. årgang. I læser bøger, tolker billedbøger, ser tv-udsendelser og finder inspiration mange andre steder. Nu kunne du godt tænke dig at skabe en social fortælling centreret omkring skolegården i et frikvarter på din specifikke skole. Du kan f.eks. prompte en sprogmodel med ”kan du skabe en social fortælling om betydningen af venskaber?”.
Herefter vil du få en tekst, som på ingen måde er målrettet det, du gerne vil bruge den til. Du prompter derfor videre, f.eks. med ”kan den foregå i en skolegård på Ådalens Skole”? Teksten vil typisk være mere egnet, men tekst og målgruppen stemmer fortsat ikke overens. En ny prompt kunne være ”kan du skrive til en målgruppe på 8 år?”
Nu kommer sprogmodellen med dette svar:
Selvfølgelig! Her er en fortælling om betydningen af venskaber, skrevet til en målgruppe på 8 år:
I skolegården på Ådalens Skole var der altid sjov og leg. Her mødtes tre venner hver dag i frikvartererne. Der var Emma, som elskede at tegne; Lucas, der altid var klar på en ny leg; og Sofie, som altid hjalp andre.
En dag besluttede de at bygge en hemmelig hule bag det store træ i skolegården. De samlede grene, blade og gamle tæpper. Da hulen var færdig, satte de sig indeni og begyndte at fortælle historier.
Emma fortalte, hvordan Lucas havde hjulpet hende med at blive modig nok til at tale foran klassen. Lucas mindede dem om, hvordan Sofie havde delt sin madpakke med ham, da han havde glemt sin egen. De indså, at deres venskab var meget vigtigt.
Hver gang en af dem havde brug for hjælp, var de andre der. De delte både sjove og triste øjeblikke, og det gjorde deres venskab stærkere. Da klokken ringede, og de skulle tilbage til klassen, følte de sig glade for at have hinanden. De vidste, at deres venskab altid ville være der for dem.
Venskaber som disse viser, hvor vigtigt det er at have venner, der støtter os og gør os glade. Har du en ven, der betyder meget for dig?
Tekstens kvalitet og faglighed er fortsat op til din faglige dømmekraft at vurdere, men måske du kan finde elementer, du kan arbejde videre med?
Denne lille prompting er lavet med Co-pilot, da det er, denne VIA har adgang til i et sikkert miljø.
Andre ideer kunne være:
- Skriv en historie om udsagnsord til 2. klasse
- Lav en kort fortælling, der introducerer de tre bukke bruse
- Lav en fortælling om, hvorfor det er vigtigt, at toiletterne er pæne i indskolingen