Digtale medier

Her finder du inspiration til at inddrage digitale medier i undervisningen. Vi præsenterer digitale læremidler og inspiration til anvendelse i folkeskolen.

Podcast produktion i skolen

Digitale medier

På denne side sætter vi fokus på redskaber, der kan understøtte elevernes muligheder for at udtrykke sig gennem sig gennem digitale medier.  

Brugen af digitale medier i skolen skaber nye muligheder for undervisningen. De digitale medier kan indgå i udviklingen af skolens arbejdsformer på tværs af alle fag. De digitale medier  er ikke længere kun et redskab for læring, men også et redskab for læringsomgivelserne og den måde vi lærer på sammen. 

 

Inspiration til digitale medier i undervisningen

  • Podcast har taget sit indtog i skolen. Flere og flere lytter, som en del af undervisningen i alle fag, og mange er også ved at komme i gang med elevproducerede podcasts. Denne side samler diverse materialer, links og gode råd.

    Vores materialer til udlån på mitCFU opdateres og fornyes konstant, du kan se en videopræsentation af nyeste materialer her

    Lyt i undervisningen

    Hvis du gerne vil lytte til podcast i undervisningen, åbner det op for et par spørgsmål:

    Hvad skal vi lytte til, og hvor finder jeg det?
    Hvordan skal vi lytte til det?
    Hvad og hvor?

    Det kan være svært at søge og finde de relevante podcasts på diverse podcast-platforme. De relevante podcast er nemmere at finde ved hjælp at andre undervisere og samlinger lavet til formålet. På CFU har vi lavet en række samlinger til fagene, som vi har lagt i en række biblioteker med nogle få pædagogiske vejledninger. Dem kan du finde her. Derudover kan man ofte hente god hjælp og inspiration i VIA CFU´s faglige Facebook-grupper, hvor der sidder konsulenter og kollegaer klar med råd og inspiration:

    Find facebook-grupperne her

    Hvordan?

    Det næste spørgsmål der bør stilles, er hvordan der skal lyttes. Netop fordi det er lyd, åbner det for at variere undervisningen og udnytte fleksibiliteten. Det kommer naturligvis an på, hvad eleverne har til rådighed af teknologi, og elevernes klassetrin. Hvordan der skal lyttes, drejer sig naturligvis også om hvilket mål der er med at lytte til podcasten. Her er der listet en række muligheder op for at lytte som en del af undervisningen.

    1. Fælleslytning i klassen

    Den umiddelbart oplagte er fælleslytning i klassen. Den bruges ofte med de mindste elever, som ikke har andre muligheder, da de ikke har mobile enheder til rådighed. Det fungerer ofte godt med ikke så lange podcast. Fælleslytning kan også være en god måde til at lave fællesanalyse på, så det er tydeligt for alle, hvilke elementer der skal lyttes efter. Ved fælleslytning, kan man med fordel lade de mindre elever sidde og tegne eller farvelægge. Nogle elever har godt af, at hænderne har noget at lave under lytningen. Større elever kan tage tidsspecifikke noter om f.eks. lydeffekter og lignende. I nogle tilfælde kan man som lærer vælge at stoppe optagelsen og snakke om virkemidlerne og fortællingen.

    2. Gå en tur

    At gå en tur med en podcast i ørerne med elevernes mobiltelefoner, er en fantastisk måde at variere sin undervisning på. Det giver bevægelse i undervisningen, frisk luft og et afbræk fra den klassiske undervisning. Beregn evt. en særlig rute, som tager cirka samme tid, som varigheden på podcasten.

    3. Ud i naturen

    Kom ud i naturen og udnyt at kroppen slapper mere af i naturlige omgivelser. Indrømmet, at denne måde at lytte på er markant bedre i sommerhalvåret, men det kan noget særligt, at fordele eleverne én og én rundt i en park, i en skov, på en strand, eller hvad man nu har til rådighed. Lad evt. eleverne medbringe en form for siddeunderlag. Prøv at opfordre til at sidde/ligge og stirre op i en trækrone eller på skyformationer – det kan noget helt særligt. Alternativt kan byskoler vælge at bruge byens bænke, hvor eleverne kan sidde og lytte imens byens puls drøner forbi.

    4. Lyttebiograf

    Omdan en velegnet rum på skolen til lyttebiograf. Brug hvad der er til rådighed til at skabe hyggestemning – for et eksempel sækkestole, caféborde, stearinlys, kulørte lamper og så videre. Det fungerer især godt til de gode fortællinger, eller hvis eleverne skal høre hinandens podcastproduktioner, efter et længere forløb. Læs mere om lytning og lyttebiograf i denne artikel i Folkeskolen.dk

    5. Lyt i PLC

    De pædagogiske læringscentrer, kan naturligvis også byde ind med lyttemuligheder. Nogle PLC’ere har eksperimenteret med små pop-op lyttetelte, hvor elever kan gå ind i en lille hyggelig hule, hvor de kan sidde i fred og ro med hovedtelefoner. Ligesom vi skal åbne bøgernes verden for børnene, kan PLC også vise eleverne en verden af fantastiske historier og viden på lyd.

    6. Lyt som lektie

    Giv podcast for som lektier, så eleverne kan lytte lige som de vil. Fortæl eleverne at det både drejer sig om at finde ud af hvordan man lytter bedst, men naturligvis også om at finde tiden til det. Lyt lektier på cykelturen, i bussen, under rengøring, på løbeturen og så videre.

    Podcastproduktion i undervisningen

    Podcastproduktion i undervisningen er en konkret metode til at arbejde med mundtlighed og kommunikation. Det kan lade sig gøre lige fra 1. klasse og er relevant i stort set alle fag. På podcastiskolen.dk findes der diverse vejledninger og materialer til at understøtte arbejdet med elevproduktion. Hos VIA CFU, kan der bookes podcaststudie og mikrofoner. Se mere under materialer hos VIA CFU længere ned på siden.

    Her kan du, som inspiration, finde eksempler på elevproducerede podcast.

    Materialer hos VIA CFU

    På mitCFU kan du også booke materialer til podcastproduktion i skolen. Der er både et podcaststudie med mikrofoner, eller klassesæt af podcastmikrofoner til elevernes computere.
    Vil du arbejde med flere medieformer, kan du finde tv-serien ”En fremmed flytter ind” til streaming på mitCFU. Det er en filmatisering af Third Ears podcast ”Rieber-Holm sagen”.

    Find det hele med denne huskeseddel
    Derudover er der ofte forskellige kurser om podcastproduktion i kursuskalenderen. Brug søgefunktionen under ”Kurser og konferencer”
    For info om eller rekvirering af kursus i podcastproduktion kan pædagogisk konsulent Mikkel Aslak kontaktes

    Nyttige hjemmesider:
     
    Podcast i dansk, VIA CFU
    - Om podcast i dansk i udskolingen

    Podcast i undervisningen, CFU

    Podcastiskolen.dk
    - Pædagogiske vejledninger til studiesættet (Rødecaster pro)
    - Diverse samlinger med forslag til at lytte i fagene.

    DM i Skolepodcast

    Ideer og vejledning fra Skoletube

    Landsdækkende Facebookgruppe med inspiration og hjælp

     

  • VR og undervisning har længe været knyttet sammen på idéplan - Måske er det ved at være tid til at faktisk bliver brugt i almindelige klasser?

    VR har i nogen tid fyldt meget, når man snakker moderne teknologi og undervisning. Faktisk har det været det næste store lige siden 80’erne. Meget tyder på, at vi nu er tættere på end nogensinde - det er jo en ganske gratis statement! Men DER ER spændende muligheder i virtuel reality ift. læring. At kunne træde ind i et rum, hvor oplevelsen er mere nærværende end andre digitale medier kan tilbyde. At kunne flytte elever til savannen, eller give dem oplevelsen af at stå ved en gejser i udbrud, må bare et godt udgangspunkt for læring. Nærværende oplevelser er én vinkel på på undervisning med VR, en anden er elevernes egen produktion af indhold til VR. At arbejde producerende med moderne teknologi, giver mening i flere perspektiver - både i forhold til den læring der ligger i at bearbejde et stof og i selve forståelsen for teknologien.

    Teknologier

    Teknologierne til VR er mangfoldige. I den ene ende af skalaen har vi VR-briller til mobiltelefonen, hvor der også er stor forskel på pris og udstyr. I den ene ende er der papudgaven google cardboard, som kan fås for helt ned til ca. 40 kr. Og i den anden ende er der briller med høretelefoner, fjernbetjening og mulighed for flere justeringer. De kan koste op til omkring 850 kr. Der er stor forskel på oplevelsen og generelt hænger pris og brugeroplevelsen sammen. Overordnet kan man sige, at VR med en smartphone ikke er i nærheden af oplevelsen med high-end VR udstyr, men tilgængeligheden er naturligvis langt større, og realistisk er det med elevernes egne telefoner vi starter med VR i skolen, så må skolen stille klassesæt af briller til rådighed (fx. ved at låne dem på CFU). Der er også firmaer som sælger klassesæt af vr-briller, hvor der følger en android-enhed med i sættet. Det betyder, at udstyret også er tilgængeligt for de yngre, som ikke selv har telefoner med i skole. Dette udstyr er især sat op til at man kan køre Google Expeditions. 

    Der hvor der sker en bevægelse, som er interessant, i forhold til undervisning, er i mellemgruppen af udstyr. Her er der tale om briller som har indbygget hardware og som ikke er tilsluttet en computer - en såkaldt "stand alone" model. Disse modeller er væsentlig bedre end de som bruger mobiltelefon, og man slipper for at være afhængig af elevernes egne telefoner, som jo skal være forholdsvis nye. Stand alone briller er forholdsvist nye på markedet, og er først ved at komme ud i klasserne. På mitCFU udlåner vi Oculus Go brillerne, men får inden for kort tid også adgang til TakeAWalk briller og platform. Dem kan du læse mere om her.

    Et godt sted at starte:

    Cospaces er et program, hvor eleverne kan skabe deres egen virtuelle verden - Udover at bygge en verden op, kan man også få figurer og ting og sager til at reagerer med omgivelserne ved hjælp af kodning - her kan man vælge den mere simple block-kodning eller en mere avanceret script-kodning. For at opleve det byggede univers er der flere muligheder. Man kan vælge at scanne en QR kode med sin smartphone (med gyro-teknik), og derefter sætte telefonen i et par VR-briller og dermed få den egentlige virtual reality oplevelse. Har man ikke telefonen eller brillerne, er der en rigtig god mulighed for at gå rundt i sit univers på computeren. Samme mulighed er der i appen på iPad. I Cospaces Edu kan læreren oprette en konto, som er forbundet til eleverne i en klasse. På den måde kan læreren f.eks. lave en skabelon eleverne skal arbejde videre i. Læreren kan også følge med i alle projekter og endda gå ind og hjælpe fra egen computer. Cospaces Edu med fuld adgang koster penge (men er ret billig). Der finders også en Cospaces Edu basic udgave, som er gratis, men som også har en række begrænsninger i både indhold i bibliotek og funktioner.

    Skoletube kan du finde inspiration og vejledning til brugen af cospaces

    For mere information om udstyr og VR i undervisningen kan Mikkel Aslak kontaktes

  • Skoletube er en kæmpe digital platform men en lang række anvendelses muligheder. I dag har mere end 600.000 elever og lærere adgang til Skoletube. Skoletube indeholder pt. 27 forskellige programmer. Programmerne præsenteres på Skoletube både med teknisk- og didaktisk vejledning. Vi vil derfor ikke præsentere alle de mange muligheder her, men blot pege på enkelte af de mange muligheder.

    Edufit (ny på Skoletube efterår 2023)

    Edufit er små sjove bevægelsesspil. Edufit bruger kameraet på elevens device til at registrere bevægelse. Eleverne skal svare ved at bevæge hænder, hoved og lignende. Edufit har en række spil der kan vælges, men der kan også selv oprettes nye spil.

    Se mere om Edufit på Skoletube.

    Book Creator 

    Book Creator er et godt eksempel på it teknologi i skolen der giver mening. Teknikken i Book Creator fylder ikke meget, til gengæld er der uanede didaktiske og pædagogiske muligheder. Teknikken er simpel, men der er uanede muligheder for skabe multimodalt indhold og nye rammer for undervisningen. I mange år var Book Creator kun for iPad skoler, men det har ændret sig nu. Siden 2019 har Book Creator også kunne anvendes online. Kort fortalt er Book Creator blot en "tom bog", hvor i der kan let kan tilføjes forskellige typer af indhold. Book Creator anvendes i dag fra 0. til 9. klasse. Mange lærere arbejde med skabeloner til eleverne efter denne model:

    1. Læreren laver en bog

    2. Læreren deler bogen med eleverne, enten via Airdrop eller ved at arbejde i onlinebiblioteket.

    3. Eleverne arbejder i hver deres bog (med mulighed for samarbejde på tværs af bøgerne)

    4. Læreren giver løbende feedback

    5. Eleverne afleverer i LMS eller lignende.

    Du kan finde meget mere information om Book Creator på Skoletube.

    Du kan også deltage i det danske Book Creator fællesskab på Facebook.

    WeVideo og FindTheTune

    WeVideo er et fantastisk intuitivt videoredigeringsprogram på Skoletube. Her kan eleverne både skabe lækre videopræsentationer og podcast. WeVideo har et stort mediearkiv, men via Skoletube kan der også importeres lyd og musik fra FindTheTune hvilket giver uanede muligheder.

    Læs mere om WeVideo

    Læs mere om FindTheTune

    Padlet

    Padlet er en digital væg som muliggør samarbejde i realtid. Padlet minder mest om en fysisk opslagstavle, hvor eleverne er udstyret med små "post-it" sedler. Den eneste forskel er, at de digitale dimension gør det muligt at dele alle typer af multimodalt indhold. Padlet anvendes ofte ved at læreren opretter en opslagstavle, linket deles med eleverne der så alle kan "poste" på samme tid på tavlen. Herefter kan der på klassen laves sortering eller lignende. Padlet kan bruges til logbøger, blogs, brainstorms, noter, linksamling eller....?

    Se mere om Padlet på Skoletube.

    Ahaslides

    Med Ahaslides kan du skabe interaktive præsentationer, kendt fra bl.a. Sofaskolen 

    Se mere om Ahaslides på Skoletube

     

  • Skærmtidsdebatten hersker i både fagblade og nyhedsmedier.  Begrebet ”skærmtid” er blevet et sprogligt symbol for alt hvad der indbefatter brugen af it i skolen.  Men kan it være andet end passivt forbrug af skærm? Kan it understøtte en varieret undervisning i folkeskolen?

    Vi giver her et par bud:

    • Eleven som målrettet og kreativ producent

    Ved at skabe rum for eleven som producent vil mange elever motiveres. Derudover vil eleverne kunne anvende egen viden aktivt i koblingen mellem faglighed og digital produktion.  Eleverne kan producere spil, interaktive historier, podcast, quizzer, film og meget mere. Når der arbejdes med en "modtager" på den digitale produktion skærpes motivation ofte. 5. årgang kan f.eks. producere interaktive læringsbøger i Book Creator til 0. årgang eller måske laver 7. årgang film om reglerne på skolen og om skolestarten for børnene og deres forældre.

    Book Creator:
    Eleverne på mellemtrinnet laver alfabetbøger til eleverne i 0. klasse
    1. årgang laver legebøger med gode frikvarterslege, disse "byttes" digitalt med venskabsklasse på anden skole.
    5. årgang laver quizbøger som faglig evaluering af deres forløb med faglig læsning. Bøgerne afprøves med eleverne fra indskolingen. 

    WeVideo (Podcast produktion)
    Eleverne sætter fokus på nikotinmisbrug blandt unge på mellemtrin og udskoling. Der produceres podcast med relevante fortællinger og inddrages elementer udenfor skolens matrikel. Elevernes podcast produktioner gøres offentlige.

    • Brug digitale teknologier undersøgende

    Digitale teknologier kan understøtte børns nysgerrighed på verden. Underviseren kan skifte rolle til vejleder og udfordrer,  i stedet for den klassiske underviser. Eleverne arbejder undersøgerne med åbne opgaver uden fast definerede svar. 

    Robotter fra mitCFU
    På mitCFU har vi en lang række robotter til udlån. Robotterne kan anvendes ved før-skole børnene og helt op gennem resten af skoleforløbet. Robotterne er oplagte elementer for undersøgelse og eksperimenter. Hvordan virker de? Hvad kan de? Hvordan kan de? Du kan se vores mest udlånte robotter på denne huskeseddel.

    Padlet
    Eleverne på 4.årgang brokker sig over at skolen er kold, men har svært ved at sige hvor og hvornår. Eleverne bevæger sig rundt på skolen med en micro:bit og måler temperaturen. Alle datasæt ( sted & temperatur) opsamles på fælles Padlet. I klassen laves der sortering og analyse på de mange data. 

    • Bevægelse med it

    Edufit skaber små bevægelsesbreaks i undervisningen. Indholdet kan både være med fokus på bevægelsen alene, men kan også kombineres med et fagligt indhold. EduFit findes på Skoletube

    AktivTime er et udendørs gps løb. AktivTime har en række færdige løb, men du kan også designe egne løb.
    Du kan se mere om AktivTime her.

    GoNoodle er en samling af sjove og skøre bevægelsesvideoer. Beregnet til visning på fælles skærm i klassen, hvor klassen sammen danser, gentager eller på anden måde bevæger sig. Alle videoer er med engelsk tale, men kan sagtens anvendes i de mindste klasser i folkeskolen. Find alle videoerne på GoNoodle

    • Vil du vide mere?

    Emu'en kan du finde mere inspiration til arbejdet med digitale teknologier i undervisningen.
    Emu har bl.a. delt denne artikel med 10 gode råd til brug af digital teknologi i undervisningen

    Josefine Jack Eiby deler tanker og inspiration centreret omkring læring i det 21. århundrede.

     

     

Få det hele med

kursus2

Kurser om it og medier

Se de aktuelle kurser

Ideer og dialog på Facebook

Ideer og dialog på Facebook