Makerspace

.

VIA CFU udvikler makerspaces for 16 millioner

Makerspace på CFU

PÅ VIA CFU's afdeling i Herning har vi etableret et maker- og innovationsmiljø. Vi har indrettet to store rum med teknisk udstyr og har tilrettet undervisningsmiljøet pædagogisk, så der er god mulighed for i praksis at arbejde innovativt og kreativt med udvikling, design og produktion.

CFU's makerspace findes på afdelingen i Herning, og alle vores brugere i dækningsområde er meget velkomne til at besøge det.

Mere om makerspace

  • Et makerspace er et konkret, fysisk sted/lokale, som er indrettet til, at man kan arbejde med innovation, kreativitet og produktion; et sted med plads til at rode og eksperimentere.

    Her har eleverne mulighed for at realisere og fremstille egne designs og produkter, hvad enten det er en 3D-model, en illustration eller måske deres egen T-shirt.

    Idéen med et makerspace hviler på den grundtanke, at man lærer bedst, når man selv konstruerer og bygger fysiske genstande - og gør det i fællesskab med andre. Makerspace er således et skridt mod fremtidens skole og bygger på principperne for læring i det 21. århundrede.

    Med forskellige værktøjer og maskiner er det muligt at arbejde med entreprenørskab, design, formgivning og projektarbejde i om ikke alle, så i al fald mange fag og tværfaglige sammenhænge.

  • Har I en god idé til arbejdet med 3D-design, lasercuttere, vinylskærere, wearables, kodning og/eller innovation i det kommende skoleår, så kom til Herning og realisér jeres idéer i det nye makerspace! I kommer med eleverne og de kreative projekter, og vi stiller udstyr og konsulenter til rådighed. 

    Læs artikel fra Fagbladet Folkeskolen om 7.a fra Thyborøn Skoles besøg i CFU's makerspace

     

    Kontakt for information og tilmelding

    Er du blevet interesseret i at høre mere, så læs mere om priser for besøg samt mulighederne og teknologierne i CFU's makerspace - og kontakt en af følgende pædagogiske it-konsulenter:

    AHA oplevelse - CFU's Makerspace i Herning

  • CFU's makerspace befinder sig på CFU-afdelingen i Herning, hvor to store rum er dedikeret til arbejdet med det 21. århundredes kompetencer i praksis; her kan man arbejde innovativt og kreativt med udvikling, design og produktion.

    Makermiljøet er konkret opdelt i et innovationsrum og et produktionsrum.

    Innovationsrummet

    Dette rum er til inspiration og udvikling af kreative designprocesser. Her skabes og udvikles - her fortælles historier. Rummet indeholder blandt andet fordybelseszoner med sofaer og de interaktive skamler IMO-Learn, og det hele er indrettet fleksibelt, så opstillinger let kan ændres og tilpasses den aktuelle situations behov. 

    Produktionsrummet

    Dette rum er delt op i produktionszoner, hvor forskellige teknologier kan komme i spil:

    • Lasercutter
    • 3D-printer
    • Vinyl/folieskærer (til mærkater, trøjetryk med videre)
    • Kodnings-/programmering
    • Wearables/ e-tekstiler
    • Video/lyd-produktion
    • Virtual Reality (VR) 

    Mange teknologier i spil

    Vi har mulighed for at arbejde med mange forskellige teknologier, men et besøg i makerspace vil som regel kun omfatte de udvalgte teknologier, der passer ind i netop jeres projekt..

    Vi søger hele tiden efter nye spændende teknologier, der kan give mening og være med til at udvikle læring. Vi vil gerne rådgive om disse teknologier, så kontakt os endelig. Se beskrivelsen af de forskellige teknologier nederst her på siden.


    Priser for og information om besøg i makerspace med elever

    • Det første besøg fra en skole er gratis.
    • Et besøg på tre timer, fx fra kl. 9 til kl. 12, koster 1.200 kr. inklusiv materialeforbrug i et rimeligt omfang.
    • Et besøg på fem timer, fx fra kl. 9 til kl. 14 koster 2.000 kr. inklusiv materialeforbrug i et rimeligt omfang.
    • Har du gennemført kurset 'Fremtidens læringsrum - spot på makerteknologier i undervisningen' får du også et gratis besøg med din klasse.

    NB: Kommer I med mere end 25 elever, skal der minimum to lærere med. 
    For ungdomsuddannelserne - dog kun én lærer pr klasse.

    Kontakt os

    Er du blevet interesseret i at høre mere, så ring eller skriv til os og hør nærmere og få et uforpligtende tilbud.

    Kontakt en af følgende pædagogiske it-konsulenter: 

    Peter Bak-Jensen
    Stefan Mandal Mortensen
    Mette Lynnerup

    Udfordringer med kredsløb
    Mange teknologier kan komme i spil på et besøg i CFU's makerspace.
    Book en tid til dig og din klasse.

Vejledninger til teknologier i CFU's makerspace

  • Lasercutter:

    Vejledning:
    Vejledning til programmet RDWorks (pdf)
    Vejledning til lasercutteren (pdf)

  • VR er et nyt spændende område. Her arbejdes med at producere til VR

    Elever arbejder med VR

    Elever arbejder med VR i makerspace

  • 3D-print og design:

    Intro til 3D-print og design:
    Video om softwaren/webapplikationen Tinkercad - Del 1

    Design og print - Del 2

    Video om brugen af softwaren til Ultimaker-printeren  Cura - Del 2

    Design og print - Del 3

    Video om udprintning på Ultimaker 2+ - Del 3

    Design og print - Del 3

    Vejledning:
    Vejledning til at arbejde i Tinkercad (pdf)
    Cura

      

    Software/webapplikation: 
    Webapplikation til 3D-design Tinkercad.com
    Softwaren til udprint på Ultimaker Cura

    Inden besøget hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Set video 1, 2 og 3
    Være oprettet på Tinkercad.com.
    Evt downloadet Cura og indstillet den til Ultimaker 2+

    Forslag til opgaver inden besøg:
    Med fordel have gennemarbejdet vejledningen (pdf)

  • ScanNCut:

    Intro til ScanNCut:


    Video om ScanNCut - Del 1

    Video om ScanNCut og softwaren scanNCut Canvas - Del 2

    Video om ScanNcut - Del 2

    Video om ScanNCut og tekstiltryk - Del 3

    Video om ScanNcut - Del 3

    Vejledning:
    Vejledning til skæring af tekst/mønster på (pdf) ScanNCut

    Software/webapplikation:
    Webapplikation til at fremstille egne billeder mm. (kræver oprettelse) ScanNCut Canvas

     

    Inden besøg hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Set Video 1, 2 og evt. 3
    Oprettet dig/ eleverne på websitet scanncutcanvas

     

  • Intro til wearables og minielektronik
    Wearables handler om teknologi, man kan have på sig. På CFU betyder det tilbehør, tasker og tøj, der kan meget mere end det plejer. Hjemmelavede køretøjer, lysende robotter og selvdesignede konstruktioner med lyd, lys og bevægelse. Her er spot på hårde og bløde materialer, på kombinationen af teknologi og kreativitet. Vi sætter fokus på det undersøgende og det nysgerrige. På det at skabe, udvikle og finde på. Når først de grundlæggende færdigheder omkring kredsløb er på plads, kan de tænkes ind i alverdens projekter. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænsen.

    Minielektronik, e-tekstiler og wearables peger direkte ind i fagene håndværk og design og billedkunst. Men også fag som natur/teknologi, kultur- og sprogfag får helt nye vinkler med wearable teknologi.

    Software/webapplikation 
    Når der arbejdes med de grundlæggende elementer omkring wearables og minielektronik, arbejdes der ikke med software eller apps.
    Hvis projekterne skal udvides og kobles sammen med en mikroprocessor som micro:bit eller andre, kan der fx. arbejdes med ScratchX, JavaScript block editor m.fl.

    Inden besøget hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Det vil være en fordel, hvis eleverne har en basal viden omkring kredsløb og elektronik. Her
    med særligt fokus på batterier og LED, og hvordan de forholder sig til hinanden.

    Sådan laves et simpelt kredsløb


  • Animationsfilm med GreenScreen

    Hvis du har et ensfarvet grønt tæppe eller en væg, der er malet i en klar grøn (eller blå) farve, kan du på en nem måde lave animationsfilm sammen med eleverne, hvor baggrunden kan erstattes med billeder, foto og tegninger.

    • Du kan med fordel benytte Film X animation fra DFI, som er en gratis tjeneste, der også er et værktøj i Skoletube.
    • Du kan enten benytte din smartphone eller tablet til at optage billeder med, hvor du kan anvende Film X app'en.
    • Når du gennem app'en har optaget alle dine billeder til din film, kan du både tilføje musik og speak og til slut eksportere filmen i MP4 format.

    Det kan selvfølgelig fint lade sig gøre at lave animationsfilm uden greenscreen, hvor du blot laver en opstilling med scene, scenebaggrund og figurer. Ved hjælp af et særlig 'onion skin' kan du se skyggerne af forrige billede, så det bliver let at rykke figurerne, så bevægelserne bliver lidt mere flydende.

    Elever arbejder med greenscreen

    Elever arbejder med greenscreen i makerspace

     

  • Robotter og kodning

    Intro til kodning og robotter:

    Video om robotten Bee-Bot:

    Robotter-og-kodning-1a

    Video om robotten Blue-Bot:

    Robotter og kodning - 1 

    Video om robotterne Dash & Dot:

    Robotter og kodning 2


    Video om robotten Pro-Bot:

    Robotter-og-kodning-3

     

    Software/webapplikation:
    ScratchJr Let program til opstart af kodning: ScratchJr
    Scratch: Program med rigtig mange muligheder for at arbejde med kodning: Scratch
    Blockly til Dash&Dot: en af applikationerne til Dash&Dot:  Dash&Dot - Blockly
    MBlock: Program til styring af mBot: mBlock
    SamSpace: Applikation til styring af enheder i forbindelse med SamLabs: SamLabs

    Inden besøget hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Downloadet de forskellige software/webapplikationer, der skal anvendes.
    Ved brug af Scratch - være oprettet på websitet

     

  • Varmepresser:

    Intro til varmepresser:

    Video om varmepresser:

    Varmepresser

    Vejledning:
    Vejledning i brug af varmepresser (pdf)

    Inden besøg hos Makerspace skal du/eleverne have:
    Set intro om varmepresser
    Set introer om vinylskærer
    Oprettet dig/ eleverne på websitet ScanNcutcanvas

Særligt for / Få det hele med

kursus2

[Kurser om teknologiforståelse]

Se de aktuelle kurser

Ideer og dialog på Facebook

Ideer og dialog på Facebook