BUVM: Organiseringen af folkeskolens undervisning af tosprogede elever
Ministeriets vejledning, der forklarer og uddyber bestemmelserne i bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog og giver anbefalinger til organiseringen heraf.
Hent vejledningen (pdf)
BUVM: Inspirationskatalog om undervisning af nyankomne elever
Inspirationskatalogets formidler eksempler fra forskellige praksisser, som det ser ud i en række skoler og kommuner, der arbejder systematisk med modtagelse og undervisning af nyankomne elever. Formålet er at inspirere kommuner og skoler til at skabe deres egne løsninger, der matcher de lokale forhold, og som giver nyankomne elever de bedste muligheder for at deltage sprogligt, fagligt og socialt i skolens læringsfællesskaber.
Hent kataloget (pdf)
Artikelsamling: Sprogpædagogiske perspektiver på basisundervisning i dansk som andetsprog
Et must for dig, der er i modtagelsesklasser: Se og køb den fine udgivelse fra KvaN om basisundervisning af nyankomne elever. Her er gode artikler om rammerne for basisundervisningen, om sprogportrætter, om inddragelse af modersmål med mere. Kort - og godt fortalt.
Læs om bogen om undervisning til nyankomne
Køb bogen gennem KvaN
Didaktisk idébog: Fra dagligt sprog til fagligt sprog - men hvordan?
At lære fag og sprog skal gå hånd i hånd, og lærerens rolle er at tilrettelægge sprogudviklende forløb og stilladsere sprogudviklingen ved at skabe situationer, hvor sproget bruges forskelligt!
- Men hvordan gør man lige det?
Broen til fagsproget er en supergod praksisanvisende idébog, der viser, hvordan man kan tilrettelægge en sprogudviklende undervisning for alle elever i klassen. De konkrete ideer til undervisningen er med det tilhørende gratis website det bærende i bogen. Kan bruges i modtagelsesklasser og med stor fordel også i almenklasser.
Book Broen til fagsproget
Fra forskning til praksis: Viden om sprog og læsekompetencer hos tosprogede elever
Hent disse indsigtsfulde Viden Om-udgivelser, som samler og formidler evidensbaseret viden om, hvordan ledere, lærere og pædagoger kan støtte tosprogede elever i at blive stærkere i det danske sprog. Her får du kort og enkelt præsenteret elementer i undervisningen, der ifølge forskningen gavner tosprogede elevers tilegnelse af det danske sprog og læsning mest.
Der er to af hæfterne i ministeriets Viden om-serie, der handler om tosprogede elever.
- Det ene har særligt fokus på nyankomne elever og præsenterer forskningsbaseret baggrundsinformation om sprogtilegnelse.
Hent hæftet som pdf
- Det andet fokuserer på evidensbaserede metoder til undervisning af tosprogede elever generelt i grundskolen.
Hent hæftet som pdf
- Derudover er der udarbejdet to udviklingsredskaber, tre plakater og tre film til materialerne.
Se det hele på EMU
Se alle ministeriets Viden om-materialer
Mere om læremidler til nyankomne
Hent idéer til læremidler, du kan låne hjem fra VIA CFU