Modalitet er et udtryk. Når vi arbejder multimodalt arbejder vi med flere samtidige udtryk. En multimodal tekst kan f.eks. anvende skrift, billeder, lyd, levende billeder, symboler, skemaer mv. I indskolingen skal eleven både tolke og skabe multimodale udtryk.
"En multimodal tekst er en tekst, der skaber mening gennem en kombination af forskellige modaliteter" (Løvland 2010)
I FFM står der følgende:
“Eleverne skal lære at skabe sammenhængende multimodale tekster. Undervisningen skal have fokus på beskrivende fremstillingsformer, fx beskrivelser af et dyr, et landskab, et billede, en person, og berettende fremstillingsformer, fx beretning om begivenheder, egne oplevelser, fortidige hændelser. Undervisningen skal også give eleverne muligheder for at eksperimentere med sprog og kombinationen af forskellige modaliteter."
Eksempler fra praksis:
I kan lave fantastiske bøger med Book Creator:
Book Creator er en fantastisk mulighed for at arbejde med de multimodale udtryk i indskolingen. Med Book Creator kan både lærer og elev være producent. Teknikken er simpel, men der er uanede muligheder for skabe multimodalt indhold, og nye rammer for undervisningen. I mange år var Book Creator kun for iPad skoler, men det har ændret sig nu. Siden 2019 har Book Creator også kunne anvendes online på alle platforme, du kan læse mere på dette på Skoletube
Du kan læse mere om didaktiske tilgange til Book Creator i indskolingen her
Det behøves ikke være digitalt:
I kan f.eks. også lave skilte med regler eller henvisninger.
Se f.eks. denne elevproduktion af et toiletskilt. Hvordan påvirker det budskabet, at afsenderen ikke kun har anvendt tekst? Hvad sker der når vi sætter tekst og billede i samspil?
I kan arbejde med spil:
I indskolingen kan der arbejdes med - og skabes multimodale udtryk ud fra flere perspektiver.
I kan f.eks. arbejde med multimodaliteter udtrykt i computerspil. I 3. klasse kan man arbejde med emnet “Adventurespil”.
Der findes tre storgenre inden for computerspil, Adventure, Action og Strategy. Alle genrer har dog undergenrer og der findes også et hav af hybrider.
En forløb i klassen kunne starte med en gennemgang af genrerne.
Herefter har læreren udvalgt en spil der skal testes, den kan evt. vurderes ud fra fælles kategorier i klassen.
En anden opgave kunne være at skrive en “walkthrough” til en scene i spillet, her må kun anvendes bydeord. Ud fra tidligere vurderinger og afprøvninger kunne der også arbejdes med at skabe “drømmespille”, altså det perfekte spil. Eleverne kan tegne scener og skabe et cover til spillet. Se uddrag fra elevproduktion her.
Du kan finde mere inspiration i “Computerspillets fortællinger”, denne kan findes på mitCFU. Bogen er målrettet mellemtrinet, men der er alligevel meget inspiration for både lærer og elev i indskolingen.
I kan lave billeder med tilknyttede lydfortællinger:
Udvælg billeder til eleverne, eller lad eleverne skabe egne værker med indbyggede historier.
Du kan finde inspiration til lydfortælling i det nye materiale "Hul igennem - multimodale fortællinger i indskolingen". Serien består af 4 titler og en lærervejledning, derudover er der tilknyttet en lydfortælling til hver titel. Lydfortællingerne kan findes gratis på dansk0-2.gyldendal.dk
Du kan læse mere om serien eller booke ved at trykke her
Machinarium:
Machinairum er en fantastisk fortælling - et oplagt spil til brug i undervisningen. Se mere om Machinarium her.