Elevernes højtlæsning er en vigtig aktivitet i udviklingen af flydende læsning. Der skal læres meget. Der skal arbejdes med gentagen læsning. Der skal læses med betoning, som viser god forståelse.
Læsebilletter
Udpeg nogle elever, der har til opgave at være oplæsere. Klassekammeraterne får udleveret 3-4 læsebilletter, som de kan "købe" sig til højtlæsning med. Aktiviteten er velegnet, men klassen arbejder med individuelle aktiviteter - og nogle måske har brug for et break.
Hent læsebilletter her (pdf)
Højtlæsningsterning
En "fold selv" terning med differentierede højtlæsningsmuligheder
Hent materiale til højtlæsningsterning her (pdf)
Læs-højt-kasse
En kasse fyld med sedler der udfordrer elevens højtlæsning.
Hent materiale til læs-højt-kasse her (pdf)
Elev-elev respons
En god respons kræver kendte kriterier for responsen. Lad evt. eleverne selv være med til at opstille kriterierne, så de er gennemdiskuterede og kendte af alle. Lade ikke flere kriterier komme i spil, end eleverne kan overskue det, i den enkelte opgaveløsning.
Hent materiale til elev-elev respons her (pdf)