Pakke 1: Praksisrelateret og helhedsorienteret undervisning - kernebegreber i erhvervspædagogikken
Artiklen sætter fokus på hvordan kan man tilrettelægge praksisnær og helhedsorienteret undervisning i grundfaget dansk? Artiklen beskriver hvad der ligger gemt i de to kernebegreberne og sættes i relation til danskfaget.
Praksisrelateret og helhedsorienteret undervisning er to kernebegreber i erhvervspædagogikken og er skrevet tydeligt frem i reformen for erhvervsuddannelserne. Begreberne kræver derfor også opmærksomhed i grundfaget dansk. Fra forskningen (Aakrog 2020, UVM 2017) ved vi, at den praksisnære og helhedsorienterede tilgang har en gunstig effekt på mange af elevernes læring på erhvervsuddannelserne. For eksempel:
- synes denne form for undervisning at have betydning for unge, der oplever vanskeligheder med at se mål og mening med uddannelse
- kan tilgangen være med til at give en mere håndgribelig tilgang til abstrakte ting såsom matematik eller dansk for eksempel litterær analyse (teori-praksis)
- bidrager praksisrelateret og helhedsorienterede undervisningsforløb til et forpligtende og samarbejdsorienteret lærings- og dannelsesmiljø for eleverne.
Begreberne hænger uløseligt sammen, men herunder rettes fokus på kernebegrebet praksisnær.
Hvordan undervise praksisrelateret i danskfaget?
Aarkrog (2020) peger på, at der i arbejdet med aktuelle problemstillinger fra elevernes erhvervsretning skal danskfaget tilbyde veje til løsning af danskfaglige problemstillinger knyttet til erhvervsretning og på den måde gøre erhvervet levende.
Danskfagets metoder, modeller og teorier får mening via en bestemt praksis knyttet til et erhverv. Dermed kan eleverne lettere se en forbindelse mellem danskfaget og dets anvendelse i et givent erhverv. Nedenstående er veje til, hvordan man kan øge den praksisnære tilgang, som er eksemplificeret med praksiseksempler fra henholdsvis den pædagogiske assistentuddannelse og gastronomuddannelsen på grundforløb 2.
- Opløsning af praksis ved hjælp af et fagligt perspektiv for eksempel analyse af arbejdsulykke eller analyse af en proces fra erhvervet med afsæt i fagets teori.
Praksiseksempel
På den pædagogiske assistent uddannelse arbejder eleverne med kommunikationsanalyse af en hverdagsdrøftelse, for eksempel: Hvorfor tisser Thomas i bukserne, eller hvorfor slår Rita Peter i hovedet med en skovl?
- Organisere læring med afsæt i erhvervet - for eksempel arbejde med case eller et projekt for/fra en virksomhed. Efterligning af en praksis - simulering eller rollespil med afsæt i et af fagets redskaber.
Praksiseksempel
På den pædagogiske assistentuddannelse opretter eleverne deres egen børnehave. De udarbejder et skriftligt værdigrundlag, storyboard og optager video, som fortæller om, hvilke aktiviteter der er i børnehaven.
På gastronomuddannelsen planlægger og gennemfører eleverne en bespisning i skolens restaurant for en pensionistforening. Eleverne udarbejder blandt andet opskrifter, menu og gæsteforklaring samt arbejdsplan.
- Toning og integration af teori ind et erhverv (for eksempel forstå hydraulik i forbindelse med bremsesystemer)
Praksiseksempel
På GF2, gastronomuddannelsen udarbejder eleverne beskrivelse af deres ”egen” restaurant og menuforklaringer til det kommende frokostkort. I den forbindelse er der fokus på, hvordan brugen adjektiver og præsens participium kan skabe billeder for gæsterne.
- Stemning og indretning for eksempel løse opgaver i ”værkstedet” eller ”ude i praksis”.
Praksiseksempel
I forbindelse med årets Åbent hus-arrangement på skolen arbejder GF2, gastronomuddannelsen med økologi. Eleverne udarbejder film, folder, opskrifter og smagsprøver om en udvalgt råvaregruppe. Det kan være rodfrugter, skaldyr eller chokolade. Eleverne præsenterer deres materialer på en workshop for de besøgende.
- Forholde sig kritisk-konstruktivt med faget til samfundsmæssige problemstillinger fra erhvervet (for eksempel bæredygtighed eller arbejdsmiljø).
Praksiseksempel
- På den pædagogiske assistentuddannelse udarbejder eleverne en kampagne i forhold til affaldssortering i dagplejen, børnehaven eller bostedet.
Yderligere inspiration til praksisnær danskundervisning
Lyt til podcasten af Vibe Aarkrog og en SOSU-lærers samtale om praksisrelateret undervisning
Tænk eventuelt over følgende, mens du lytter:
- Hvilke begrundelser gives der i podcasten for, at undervisning på erhvervsskolerne bør være praksisrelateret?
- Hvilke eksempler på praksisrelateret undervisning i podcasten inspirerer dig?
- Hvordan kan du anvende disse eksempler i forhold til danskfaget?
Helhedsorienteret undervisning
I den helhedsorienterede undervisning tilrettelægges læringsforløb med udgangspunkt i helheder og knytter sig til en forforståelse af, at verden uden for skolen ikke er opdelt i fag og delelementer. Undervisningsministeriet (2015) definerer helhedsorienteret undervisning på følgende måde:
”Helhedsorienteret undervisning er undervisning, der tager udgangspunkt i eller peger frem mod en for eleverne meningsfuld helhed, som knytter sig til de erhverv eller samfundsforhold, som undervisningen retter sig mod.”
Helhedsorienteret undervisning er en bred ramme, der sætter fokus på det meningsskabende og det praksisnære, så eleverne oplever sammenhæng mellem det alment faglige og erhvervsfaglige. Pædagogisk og didaktisk er der derfor ikke én “rigtig” metode, som skal bruges i en helhedsorienteret undervisning. Der er i højere grad tale om en metode til at tilrettelægge undervisningen med et særligt blik, som skaber mening - netop fordi eleverne motiveres for at lære, hvis de kan se meningen med det, de skal lære.
For yderligere inspiration se - pædagogiske principper - inspirationsmateriale til erhvervsskolerne
Hvad kan understøtte helhedsorientering?
Ifølge Aarkrog (2015) og Andersen (2021) er tværfaglighed en metode til at understøtte helhedsorientering. Det forudsætter, at flere lærere sætter sig sammen og tænker kompetencemål fra forskellige områder sammen i helheder, de finder meningsfulde. Samtidig fremhæver Aarkrog og Andersen følgende områder, som kræver opmærksomhed for, at den helhedsorienterede undervisning skal lykkes i fremtiden:
- At man som lærer kan se sit fag som en del i en helhed
- At man som lærer kan se sit fag som middel til at nå et mål
- At man som lærer har viden om praksis, det vil sige helheden
- At man som lærer har viden om de andre fag
- At man som lærer, team og ledelse stiller krav til udvidet samarbejde om planlægning
Refleksionsøvelse
Du kan udføre denne refleksionsøvelse individuelt eller sammen med kolleger:
- Hvad er du lykkedes med i forhold til praksisrelateret og helhedsorienteret undervisning?
- Hvad udfordrer, når danskundervisningen skal være helhedsorienteret og praksisrelateret?
- Har podcasten givet anledning til nye perspektiver - giv gerne eksempler?
- Kom med 1-2 konkrete eksempler fra din undervisning, hvor du arbejder praksisrelateret og helhedsorienteret, eller eventuelt hvordan du vil koble ideerne fra podcasten til egen danskundervisning.
Proces sammen med kolleger: Tænk – par – del
Vælg en processtyrer
- Tænk over, hvad du vil svare i 3 min. – skriv gerne stikord ned.
- Del dine tanker med sidemakker i gruppen i 5 min.
- Del jeres tanker med resten af gruppen i 5-7 min.
Her kan du finde yderligere inspiration til at planlægge og gennemføre helhedsorienteret undervisning
Kreditering: Artiklen er udarbejdet af og Bettina Buch, ph.d., Docent ved Professionshøjskolen Absalon, Anne Gitte Hønge, Kandidat i pædagogisk filosofi og adjunkt ved Professionshøjskolen UCN og Susanne Hjelmberg Larsen, Master i Læreprocesser, didaktik og professionsudvikling og lektor ved Professionshøjskolen UCN Act2learn.
Referencer: